تاريخ : جمعه 31 مرداد 1393 | یازار :
+0 به یه ن

اگر مكرراً دچار سردرد شويد حتماً دوستان و اطرافيان به شما توصيه مي‌كنند كه براي معاينه چشم و كنترل شماره عينك به چشم پزشك مراجعه كنيد. اما آيا واقعاً مشكلات چشمي مي‌توانند باعث ايجاد سردرد شوند؟سردردهاي مرتبط با مشكلات چشمي را مي توان در سه گروه تقسيم‌بندي كرد:

 

 


- سردردهايي كه باعث ايجاد علائم چشمي مي شوند

- سردردهايي كه ناشي از بيماري‌هاي چشمي هستند.

-حالات متفرقه



ميگرن
ميگرن يكي از علل بسيار شايع و شايد شايعترين علت سردرد مكرر است. بيماري ميگرن در زنان شايع‌تر است. در اكثر مبتلايان به ميگرن سابقه خانوادگي ابتلا به سردرد وجود دارد. سردردهاي ميگرني معمولاً در سن بلوغ شروع مي شود و در سن بالاي 50 سال از بين مي‌رود. سردرد ميگرني غالباً يكطرفه و ضربان دار است و چند ساعت تا چند روز طول مي‌كشد. دردهاي ميگرني گاهي با حالت تهوع و استفراغ همراه است. اكثر افراد مبتلا به ميگرن در زمان حمله سردرد دچار ترس از نور و صدا مي شوند و تمايل دارند كه در يك اتاق ساكت و تاريك استراحت كنند. در اين حالت روشن كردن چراغ يا ايجاد صداي ناگهاني مي‌تواند باعث بدتر شدن سردرد شود.

تغييرات هورموني روي ميگرن مؤثر است و عواملي مثل قاعدگي، بارداري و قرص‌هاي هورموني جلوگيري از بارداري معمولاً باعث بدتر شدن ميگرن مي‌شود.

عواملي مثل گرسنگي، كم‌خوابي، خستگي، استرس‌هاي روحي، ورزش‌هاي سنگين، غذاهاي خاص (قهوه، شكلات، پنير مانده، آجيل و مشروبات الكلي) و بوهاي خاص (مثلاً بوي سيگار يا عطر) مي‌تواند باعث شروع حمله ميگرن شود.

يك نكته جالب در مورد استرس آن است كه نه فقط وجود استرس، بلكه رفع شدن ناگهاني استرس نيز مي تواند باعث ايجاد حمله ميگرن شود. مثلاً خيلي از افراد مبتلا به ميگرن پس از پايان امتحاناتشان دچار سردرد مي‌شوند.

علت اصلي ايجاد ميگرن تنگ‌شدن گذراي عروق مغزي است كه با باز شدن جبراني بيش از حد عروق دنبال مي‌شود. در مرحله انقباض عروق مغزي علائم چشمي ميگرن بروز مي‌كند و در مرحله گشاد شدن عروق سردرد ضربان‌دار ايجاد مي‌شود. ميگرن در همه افراد به يك صورت تظاهر نمي‌كند بلكه انواع مختلفي از ميگرن وجود دارد كه آنها را مرور مي‌كنيم.

 


ميگرن كلاسيك: در ميگرن كلاسيك هميشه علائم بصري مشخصي قبل از شروع سردرد بروز مي‌كند كه مشخصه اين نوع خاص ميگرن است . مهمترين اين علائم يك لكه سياهرگ در روبروي فرد ( يعني در وسط ميدان بينايي) است كه به تدريج بزرگ مي‌شود و به سمت حاشيه ميدان بينايي (يعني پهلوي فرد) كشيده مي‌شود. اين لكه سياهرنگ معمولاً با جرقه‌هاي نوري به صورت خطوط زيگزاگي براق رنگي لرزان احاطه شده است.اين علامت نشانه مهمي است بطوري كه در افرادي كه اين نشانه را بروز مي‌دهند تقريباً مي‌توان گفت كه تشخيص بيماري ميگرن محرز است. يكي ديگر از نشانه‌هاي بصري كه در ميگرن كلاسيك تظاهر مي‌كند تاريك شدن يك سمت ميدان بينائي است . در اين حالت فرد سمت چپ يا سمت راست را واضح نمي‌بيند ( اين حالت در هر دو چشم وجود دارد ولي اكثر افراد فكر مي‌كنند كه چشم چپ يا راستشان تار شده است). اين علائم چشمي معمولاً بين 10 تا 20 دقيقه طول مي‌كشد و تقريباً هميشه قبل از يك ساعت محو مي‌گردد. بتدريج با محو شدن علائم بصري و گشاد شدن جبراني عروق مغزي سردرد ضربان‌دار يك طرفه ايجاد مي‌شود كه با حالت تهوع و ترس از نور و صدا همراه است. سردرد نيز پس از جند ساعت بهبود مي‌يابد.

 


ميگرن معمولي: اين نوع ميگرن كه شايعترين نوع ميگرن است معمولاً با علائم چشمي همراه نيست اما ممكن است درد آن در اطراف يا دور چشم‌ها احساس شود. در ميگرن معمولي سردرد لزوماً يك طرفه نيست و ممكن است درد در تمام سر احساس شود. حمله ميگرن معمولي اغلب ظرف چند ساعت تا چند روز بهبود مي‌يابد.



ميگرن چشمي: در اين نوع ميگرن كه اغلب در افراد مسن تر تظاهر مي‌كند فرد مبتلا علائم چشمي ميگرن را دارد اما به سردرد مبتلا نمي‌شود.علائم بصري ميگرن چشمي عبارتند از :

- لكه سياهرنگ كه با خطوط زيگزاگ براق رنگي لرزان احاطه شده است
- تاريك شدن يك سمت ميدان بينايي
- تنگ شدن تدريجي ميدان بينايي از محيط به مركز بطوريكه فرد احساس مي‌كند كه بيرون را از داخل يك سوراخ كوچك تماشا مي‌كند.
- دوبيني گذرا



درمان ميگرن

در بسياري از مبتلايان به ميگرن آنچه كه بيشتر از سردرد و علائم چشمي باعث آزار فرد مي‌شود ترس از وجود تومور مغزي يا ايجاد كوري دائمي است. در اين افراد يك معاينه كامل پزشكي و اطمينان از اينكه بيماري خوش‌خيم است و هيچ عارضه دائمي ايجاد نمي‌كند تا حد زيادي باعث آسودگي فرد مبتلا مي‌شود و حتي گاهي كاهش استرس ناشي از نگراني باعث كم شدن شدت و فراواني حملات ميگرني شده، به بهبود قابل توجه فرد مي‌انجامد.

به علاوه در افراد ميگرني شناسايي عواملي كه باعث شروع يا تشديد حمله ميگرني مي شود و پرهيز از اين عوامل (بي خوابي، خستگي، گرسنگي، استرس، بوي سيگار، بوي عطر، غذاهاي خاص و غيره) مي‌تواند باعث بهبود فرد مبتلا شود. همچنين انجام مرتب ورزهاي سبك روزانه و پرهيز از ورزش‌هاي سنگين مي‌تواند به كنترل ميگرن كمك كند.

به هر حال در مواردي كه سردرد ميگرني شديد است و فعاليت روزانه فرد را مختل مي‌كند مي‌توان با استفاده از مسكن هاي معمولي يا داروهاي خاص سردرد را كنترل كرد. البته لازم به ذكر است كه در صورتيكه حملات ميگرن مكرراً اتفاق بيافتد و فرد ناچار باشد در هفته بيش از 2-3 بار از مسكن استفاده كند به داروي مسكن وابسته مي‌شود و در صورت قطع مصرف دارو مجدداً دچار سردرد خواهد شد. در اين افراد لازم است داروهاي خاصي (تحت نظر پزشك) به طور مرتب مصرف شود تا فراواني حملات ميگرني كاهش پيدا كند و فرد مجبور نباشد دائماً از داروهاي مسكن استفاده كند.



سردردهاي تنشي

سردرد تنشي نوع خاصي از سردرد است كه اغلب در افراد افسرده يا كساني كه تحت استرس مزمن قرار دارند ايجاد مي‌شود. اين نوع سردرد معمولاً در اكثر ساعات روز وجود دارد اما شدت آن خفيف تا متوسط است و مشكل جدي براي فعاليت‌هاي روزانه ايجاد نمي‌كند. اين سردردها معمولاً در پايان روز و در موقع خستگي شديدتر مي‌شود. اين نوع سردرد بيشتر به صورت احساس سنگيني در سر است و افراد مبتلا مي‌گويند: "احساس مي‌كنم يك ديگ روي سرم گذاشته‌اند" . اهميت سردرد تنشي در آن است كه ممكن است درد فقط در ناحيه پيشاني و دور چشم ها وجود داشته باشد و به همين دليل با مشكلات چشمي اشتباه شود. برخي از صاحب نظران معتقدند كه سردرد تنشي نوع خاصي از ميگرن معمولي مي‌باشد. درمان آن نيز مشابه درمان ميگرن مي‌باشد.

 

 

سردرد خوشه‌اي

اين سردرد بيشتر در مردان سيگاري 30 تا 50 ساله بروز مي‌كند. يك بيماري خوش‌خيم است كه بصورت حملات حاد سردرد و درد پشت كره چشم بصورت يكطرفه تظاهر مي‌كند و برخلاف اغلب سردردهاي خوش‌خيم باعث بيدار شدن فرد از خواب مي‌شود. معمولاً در زمان سردرد علائم چشمي يكطرفه نيز در سمت مبتلا وجود دارد به طوري كه چشم مبتلا دچار اشكريزش و قرمزي مي‌شود. ممكن است در همان سمت افتادگي پلك ايجاد شود و مردمك چشم موقتاً گشاد شود (يعني سياهي چشم در سمت مبتلا بزرگتر به نظر برسد). گاهي آبريزش‌بيني نيز در سمت مبتلا اتفاق مي‌افتد. در سردرد خوشه‌اي حمله حاد سردرد حدود يكي دو ساعت طول مي‌كشد و عارضه خاصي ايجاد نمي‌كند. معمولاً سردرد خوشه‌اي چندين بار در يك دوره چند هفته‌اي تا چند ماهه تكرار مي‌شود و سپس به تدريج بهبود مي‌يابد. البته احتمال عود اين حملات پس از چند ماه تا چند سال وجود دارد.


منبع: بيتوته



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: سلامتي
تاريخ : جمعه 31 مرداد 1393 | یازار :
+0 به یه ن

موي سفيد

بيهوده نيست كه مي‌گويند جوان هم جوان‌هاي قديم! اين اصطلاح اگرچه از سوي سالخوردگان در ارزيابي رواني رفتاري جوانان امروزي

گفته مي‌شود؛ اما مصاديق اين سخن تا ظواهر و نشانه‌هاي جسمي آنان نيز امتداد يافته و خيلي از جوانان امروزي نه صرفا به لحاظ روحي كه به لحاظ جسمي نيز ظاهر جواني خود را از دست داده‌اند و پيش از زمان موعد نشانه‌هاي پيري در آنها بروز و ظهور يافته است.

اين نشانه پيش از هر چيز در سفيد شدن و ريزش موهاي سر خود را نشان مي‌دهد؛. موهايي كه گرچه در آسياب سفيد نشده‌اند، اما در دوران شباب رنگ باخته‌اند.

در گذشته ظاهر شدن اولين موهاي سفيد به معني ورود آدمي به ميانسالي و پختگي تعبير مي‌شد، چنانچه موي سفيد احترام داشت و آن را نشانه بزرگي و باتجربگي معني مي‌كردند. اما امروزه در جامعه ما تعداد جواناني كه موهايشان زودتر از زمان طبيعي‌اش رو به سفيدي گذاشته در حال افزايش است كه برخي آن را از عوارض زندگي پراسترس و صنعتي معاصر مي‌دانند كه آثار خود را در سفيدي زودرس موي سر نمايان  مي‌كند.

در گذشته سفيد شدن  مو يكي از ويژگي‌هاي ارثي محسوب مي‌شد. گروهي نيز اين رخداد را در نتيجه افزايش سلول‌هاي مفيد خون توجيه مي‌كردند، اما امروزه اين عقايد و ديدگاه‌هاي مشابه آن به كلي رد شده‌اند. با اين حال هنوز هم بسياري از متخصصان پوست و مو نقش وراثت را در اين رخداد مقدم مي‌دادند.

بطور متوسط موها از سن 35‌سالگي شروع به سفيد شدن مي‌كند و موهاي ريش و سبيل زودتر از موي سر سفيد مي‌شوند و معمولا از ناحيه شقيقه شروع شده به سمت فرق سر پيشرفت مي‌كند و راهي براي پيشگيري از سفيد شدن در ميانسالان وجود ندارد اما هميشه سفيد شدن مو به‌دليل بالا رفتن سن نيست و بسياري از شرايط ديگر نيز موها را سفيد مي‌كنند.

در پايين‌ترين لايه پوست و در محل پايه و تكيه تار مو، سلول‌هايي به نام «ملانوسيت» قرار دارند كه دائما تركيبي با نام «ملانين» توليد مي‌كنند و همين «ملانين» است كه رنگ موها را ايجاد مي‌كند. وقتي ملانوسيت‌ها كاملا فاقد رنگدانه شوند مو سفيد مي‌شود و اگر تعداد ملانين يك تار مو كمتر از حالت عادي شود، آن مو خاكستري و نقره‌اي مي‌شود. ملانوسيت هر 10 سال حدود 10درصد از ميزان و توان توليد رنگ خود را از دست مي‌دهد.

اگرچه چگونگي از دست دادن اين رنگدانه‌ها دقيقا مشخص نيست، اما آنچه مشخص است، اين است كه در نخستين مراحل خاكستري شدن مو، ملانوسيت هنوز وجود دارد؛ اما غيرفعال است. ميانگين سني سفيد شدن مو در سفيدپوستان 34 سال و در سياهپوستان 42سال است. اگر موي يك فرد سفيدپوست زودتر از 20‌سالگي و سياهپوست زودتر از 30 سالگي سفيد شود، به آن سفيد شدن زودرس مو مي‌گويند.

معمولا سفيد شدن مو در مردان در حدود 30سالگي و در زنان در 35سالگي رخ مي‌دهد. البته نسبت به عوامل تغذيه‌اي و ژنتيكي، حدود سني ذكر شده تغيير مي‌كند.

از طرفي در برخي افراد موها بسيار زود شروع به سفيد شدن مي‌كند كه بايد گفت شروع اين اتفاق بستگي به ژني دارد كه از والدين خود به ارث مي‌بريم. برخي افراد تصور مي‌كنند يك فشارعصبي شديد يا هول و هراس ناگهاني باعث مي‌شود موها يك شبه سفيد شود، اما ديدگاه‌هاي علمي با اين ادعا سازگار نيستند.

موي بدن و صورت هم مثل موي سر خاكستري مي‌شود؛ اما معمولا اين اتفاق بعد از تغيير رنگ موي سر بوجود مي‌آيد. سفيد شدن موي سر معمولا از شقيقه‌ها آغاز مي‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقيه نقاط پشتي سر مي‌رسد.

نشانه پيري نيست

بسياري از جوانان وقتي اولين موهاي سفيد را در آينه مي‌بينند، مي‌ترسند و براي اين‌كه مثلا نشانه‌هاي پيري را در خود از بين ببرند شروع به كندن موهاي سفيد مي‌كنند. كندن موهاي سفيد و يا رنگ‌كردن آنها و يا چيدن مو برخلاف عقيده عوام باعث كم شدن موي سفيد نمي‌گردد.

براي جلوگيري از سفيد شدن زودرس موها بايد از مواد غذايي استفاده كرد كه حاوي املاح روي، آهن، پتاس و منگنز باشد. تحقيقات نشان داده كمبود فلزاتي مانند آهن، روي، منگنز، تيتانيوم، تنگستن و مس از عوامل اصلي در سفيد شدن موها هستند، البته اين مساله علاج هم دارد.

كارشناسان تغذيه معتقدند؛ افرادي كه دچار سفيدي مو هستند، بايد ميوه‌هايي همچون؛ سيب، گلابي، هلو و همه ميوه‌هايي كه حاوي مقاديري از املاح گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نيز مصرف سبزيجاتي همچون؛ سير، پياز، موسير و تره كه داراي منگنز هستند را در برنامه غذايي خود بگنجانند.

نخودفرنگي، قارچ، آجيل، لوبيا، عدس، گوجه فرنگي، موز، آلو، سويا و سيب زميني از جمله غذاهايي هستند كه مقدار قابل‌توجهي مس دارند و مي‌تواند بر پوست و مو تاثير بگذارد و حتي از سفيد شدن مو هم جلوگيري كند.

خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل‌الطيب، مخلوط پودر سبوس برنج و شكر با نبات ساييده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و كاهش موهاي سفيد موثر است و موهاي سفيد شده از موهاي رنگي شكننده‌ترند، ولي ريشه آنها سست نيست و بنابراين سفيد شدن موها نشانه ريزش مو نمي‌باشد.

كمبود ويتامين‌ها

بسياري از بيماري‌ها نيز مي‌تواند روند سفيد شدن موها را تسريع كند. كمبود ويتامين‌هاي B ، بخصوص اسيدپانتوتنيك و ويتامين 12 B يكي از موي سفيداين موارد است. بيماري تيروئيد، بيماري‌هاي سيستم ايمني، كم‌خوني، رژيم‌هاي سخت و طولاني‌مدت، بيماري‌ها و افزايش گلبول‌هاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زودهنگام و بيش از حد موها مي‌شود. 
در كنار اين مساله بايد به استعمال دخانيات نيز اشاره كرد. سيگار كشيدن نيز موها را سفيد مي‌كند. تحقيقات نشان داده، سرعت سفيد شدن مو در سيگاري‌ها، چهار برابر افراد غيرسيگاري است. شايد علت اين امر، كاهش رسيدن اكسيژن به ريشه موها باشد.
سفيد شدن موي سر اگرچه بسياري از جوانان و بخصوص زنان را نگران مي‌كند، اما ظاهرا تا حدود زيادي از طاس شدن سر آنان جلوگيري مي‌كند. دكتر محمدرضا خرازي،  متخصص پوست و زيبايي معتقد است موهايي كه سفيد مي‌شوند ماندگاري بيشتري مي‌يابند و ريزش آن به تاخير مي‌افتد، ضمن اين‌كه موهاي سفيد در جواني كه در ميان موهاي سياه به چشم مي‌خورد و به اصطلاح حالت جوگندمي دارد به برخي از افراد زيبايي بيشتري هم مي‌دهد، لذا با ديدن موي سپيد در آينه چندان هم احساس پيري نكنيد.


منبع: بيتوته



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: سلامتي
+0 به یه ن

توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي كاهش عصبانيت،فكر و خيال و ...
تحقيقات علمي نشان مي دهد كه شما مي توانيد وضع روحي - رواني خود را با غذاها بهبود ببخشيد.



اگر به تجديد قواي ذهني نياز داريد:
غذاهايي را انتخاب نماييد كه داراي اسيدهاي چرب امگا 3 و ويتامين D زيادي باشند. تحقيقات نشان مي دهد كه اين ها مي توانند افسردگي را تخفيف دهند و موجب آرامش فرد شوند.

براي دريافت اسيدهاي چرب امگا 3 مي توانيد تخم بزرك(بذر كتان) و ماهي هاي چرب مانند قزل آلا را انتخاب نماييد.


از منابع خوب ويتامين D نيز مي توان به شير هاي غني شده با اين ويتامين و زرده تخم مرغ اشاره كرد. البته نور خورشيد نيز منبع خوبي از اين ويتامين است.


توصيه هاي تغذيه اي


استرس داريد؟
در جستجوي غذاهايي باشيد كه غني از ويتامين هاي گروه B باشند، تا توليد سرتونين در مغزتان افزايش يابد و در نتيجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شويد.
براي دريافت ويتامين B12، بشقاب تان را پر از قزل آلا يا ميگو كنيد و يا اين كه يك كاسه بزرگ ماست كم چرب ميل نماييد.



در سختي هستيد؟
يك راست برويد سراغ غذاهايي كه غني از ويتامين C هستند. اين ويتامين راديكال هاي آزاد را كاهش مي دهد و سيستم ايمني شما را تقويت مي كند. در واقع اين ويتامين يك آنتي اكسيدان فوق العاده است. زغال اخته، كلم بروكلي، فلفل سبز، كيوي، توت فرنگي و گوجه فرنگي گزينه هاي خوبي براي اين ويتامين مي باشند.


توصيه هاي تغذيه اي


عصباني هستيد؟
اين حالت خود را با پتاسيم از بين ببريد. پتاسيم، الكتروليتي است كه به كاهش فشار خون كمك مي كند.
موز، آواكادو، ذرت، سيب زميني و لوبيا سفيد از منابع خوب اين ماده معدني مي باشند.



بي خوابي به سرتان زده است؟
براي يك خواب عميق به سمت غذاهاي غني از منيزيم مانند نخود، عدس، جو دو سر، تخم كدو و اسفناج برويد.

اين ماده معدني به آرامش عضلات، رگ هاي خوني و لوله گوارش كمك مي كند تا سطح ماده شيميايي آرامبخش يعني همان سرتونين در شما افزايش يابد.
حالا با دقت پيشنهادات غذايي فوق را نگاه كنيد و ببينيد همه اين ها علاوه بر اين كه نيازهاي تغذيه اي شما را به خوبي برآورده مي سازند، از افزايش وزن تان نيز جلوگيري مي كنند.


منبع: بيتوته



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: سلامتي
+0 به یه ن

مقدمه :

در حال حاضر جوامع بشري با همه پيشرفت و جهش كه در كلية متون و علوم مختلف بشري است توجه ناچيزي به جنبه هاي رواني ، تربيتي ، عاطفي ، اخلاقي ، اجتماعي و بهداشت رواني افراد نموده است .

پيچيدگي و گرفتاريهاي جوامع انساني امروز آگاهي لازم در زمينه هاي ياد شده را اجتناب نا پذير و ضروري مي نمايد . به نظر مي رسد اوضاع و احوال شرايط زندگي مدرن و پيچيدگي حاصل از آن انزوا و فرد گرايي همراه با آن از عوامل عمده اي است كه زمينة ابتلاء به بيماري رواني از جمله افسردگي را فراهم مي كنند .

موضوع تحقيق :

الف – مسأله : آيا رابطه بين افسرگي و فعاليت هاي ورزشي موجود است .

هدف كلي و آرماني تحقيق :‌

۱–هدف اين تحقيق بررسي رابطه بين تمرينات ورزشي و افسردگي كمتر است .

۲-ارائه كارهاي مناسب و پيشنهادات مؤثر در زمينة اثرات مثبت فعاليت هاي ورزشي در درمان و كاهش افسردگي و ميزان خودكشي .

ب فرضيه :‌

افرادي كه به فعاليت ورزشي مي پردازند افسردگي كمتري را نسبت به افراديكه ورزش نمي كنند نشان مي دهند .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                         صفحه
فصل اول

مقدمه موضوع تحقيق                                                                     ۲

الف – مسئله                                                                                 ۲

ب – فرضيه                                                                                 ۲

فايدة تحقيق                                                                                 ۳

روش انجام تحقيق                                                                        ۳

پيش فرض                                                                                  ۴

نمونة تحقيق و چگونگي نمونه برداري                                                         ۴

روش آماري تحقيق                                                                       ۵

روش جمع آوري داده ها                                                                ۵

تعريف واژه ها                                                                             ۵

الف – افسردگي                                                                            ۵

ب – ورزش                                                                                 ۶

فصل دوم

تعريف افسردگي                                                                           ۸

علائم افسردگي                                                                            ۸

عنوان                                                                                                         صفحه

نشانه هاي افسردگي تب قطبي                                                                   ۹

۱-نشانه هاي بد جاني                                                                             ۹

۲-نشانه هاي شناختي                                                                             ۹

۳-نشانه هاي انگيزشي                                                                   ۹

۴-نشانه هاي بدني                                                                        ۹

طبقه بندي افسردگي                                                                      ۱۰

دوره افسردگي                                                                             ۱۰

فصل سوم

جامعه تحقيق                                                                               ۱۲

نمونه برداري                                                                              ۱۲

نمودار شماره ۱                                                                           ۱۴

نمودار شماره ۲                                                                           ۱۶

نمودار شماره ۲                                                                           ۱۸

نمودار شماره ۴                                                                           ۲۰

ابزار تحقيق                                                                                 ۲۱

نمودار شمارة ۵                                                                           ۲۲

نمودار شمارة ۶                                                                           ۲۳

عنوان                                                                                                         صفحه

دستور اجرا                                                                                 ۲۴

نحوه نمره گذاري                                                                         ۲۴

جدول تحقيق ميزان افسردگي                                                                    ۲۴

جدول شماره ۱                                                                            ۲۵

طرح آزمايشي                                                                                        ۲۵

الف – متغير مستقل                                                                        ۲۶

ب – متغير وابسته                                                                         ۲۶

شيوه اندازه گيري                                                                         ۲۶

كنترل ها                                                                                     ۲۷

نمودار شماره ۷                                                                           ۲۸

نمودار شماره ۸                                                                           ۲۹

فصل چهارم

تحليل نتايج                                                                                  ۳۴

شيوه اندازه گيري                                                                         ۳۴

شيوه گروه بندي                                                                          ۳۴

جدول شماره ۱                                                                            ۳۵

جدول شماره ۲                                                                            ۳۷

عنوان                                                                                                         صفحه

محاسبه لايه هاي آماري گروه اول                                                    ۳۹

محاسبه لايه هاي آماري گروه دوم                                                   ۳۷

جدول شماره ۳                                                                             ۴۰

جدول شماره ۴                                                                            ۴۰

الف تدوين فرضيه                                                                         ۴۰

مسأله                                                                                        ۴۰

فرضيه                                                                                       ۴۰

آزمون و مقايسه ميانگين دو گروه مستقل                                           ۴۱

خطاي استاندارد                                                                           ۴۱

جدول شماره ۵                                                                            ۴۱

فرضيه در اين بخش                                                                      ۴۲

فرضيه صفر                                                                                ۴۲

فرض خلاف                                                                                ۴۲

نتيجه                                                                                         ۴۲

فصل پنجم

بحث و نتيجه گيري                                                                        ۴۵

خلاصه فصول                                                                             ۴۶

عنوان                                                                                                         صفحه

مشكلات و محدوديتها                                                                              ۴۷

پيشنهادات                                                                                   ۴۹

منابع                                                                                          ۵۰

 

منابع :

الف – دلاور علي – ۱۳۷۲ – روش آماري در روان شناسي و علوم تربيتي انتشارات دانشگاه نور تهران

ب – شاملو سعيد – ۱۳۷۰ – آسيب شناسي رواني – تهران – انتشارات رشد

ج – گنجي ، حمزه – (مترجم) – فرانسوا برتيوم – اندره لامورد (نويسنده) مقدمه تحقيق در روانشناسي – انتشارات پناه افزاي ۱۳۷۳

د – قراچه داغي – مهدي – (مترجم) ديود برنز (نويسنده) روانشناسي افسردگي تهران ، انتشارات روشنگر – ۱۳۷۰

هـ- نعمت زاده ماهاني – كاظم – بازبيني ادبيات و توصيه هاي نظري اثرات ضد افسردگي و ورزش

و – خلجي – حسن – فعاليت هاي جسماني و فوايد روان شناختي آن – ۱۳۷۲

ر – پور افكاري – نصرالله – نشان شناسي بيماري رواني – انتشارات تابش

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

۱-۱٫ مقدمه

خانواده، واحدي‌اجتماعي و نظامي سازمان يافته است كه در بقا و رشد نوع بشر نقش بسيار با اهميتي را داراست و بنيادي‌ترين نهاد جامعه محسوب مي‌شود. خانواده‌هاي با كاركرد سالم، به‌سالم سازي فضاي جامعه ياري رسانده و زمينه رشد و شكوفايي اعضاي خود را فراهم مي‌كنند. خانواده بستر رشد و رفاه جسمي و رواني اجتماعي كودك و عامل تحقق و تعادل فيزيكي، رواني و اجتماعي انسانهاست. يكي از مهمترين عوامل پيش بيني كننده بهداشت رواني افراد متاهل، روابط با همسر است (لاسول و لاسول، ۱۹۹۱). روابط با همسر عنصر اصلي زندگي عاطفي و اجتماعي فرد است و نداشتن رضايت زناشويي به توانايي زوجين براي برقراري روابط توام با خوشنودي با‌فرزندان و‌همچنين ساير افراد‌خانواده آسيب مي‌رساند. روابط‌مطلوب توام‌با رضايت در درون خانواده به سازگاري موثرتر افراد در موقعيت‌هاي گوناگون ياري مي‌رساند و‌از طرف ديگر تعارضات زناشويي،زمينه آسيب‌هاي رواني را فراهم مي‌كند. زندگي مشترك در طبيعت ذاتي خود موجب تعارضات و چالش‌هايي در روابط ميان زوجين مي‌شود (وينچ و همكاران، ۱۹۷۴).

رويكردهاي گوناگون زوج درماني با هدف كاهش تعارضات و آشفتگي‌هاي ارتباطي ميان زوجين به وجود آمده است (ميستي، ۲۰۰۴). مشاوره زوجين براساس اين فرضيه است كه مشكلات افراد در زمينه روابط زناشويي از طريق مشاوره بهتر بر طرف مي‌گردد. مروري بر ادبيات تحقيقاتي در اين زمينه كه از اولين سالهاي ۱۹۹۶ انجام شده كارايي خانواده و زوج درماني را در درمان زوج‌هاي ناسازگار مورد تاكيد قرار مي‌دهد. (روزن- گاردن و همكاران، ۲۰۰۴).

هدف زوج درماني كمك به زوجين براي سازگاري مناسب‌تر با مشكلات جاري و يادگيري روش‌هاي موثر‌ارتباط است (ميستي، ۲۰۰۴). اما علي رغم اين هدف، بسياري از درمانهاي موجود در اين زمينه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، يكي از مقوله‌هاي مهم در زوج درماني توجه به روابط بين فردي افراد است. اين مقوله در بسياري از درمانها مورد عنايت قرار گرفته، اما نه به عنوان يك عنصر فعال. براي نمونه، در رويكرد شناختي- رفتاري، مشكلات مربوط به روابط بين فردي افراد، كه ممكن است در روابط اوليه آنان با افراد مهم زندگي خود در دوران كودكي ريشه داشته باشد، به عنوان موانعي در نظر گرفته مي‌شود كه براي دستيابي به تبعيت فرد از راهبردهاي درماني بايد بر آنها غلبه كرد. اما اين فرض وجود دارد كه بسياري از افراد روابط بين فردي ناكارآمدي دارند كه ريشه اين روابط به اوايل زندگي و دوران كودكي آنان برمي‌گردد و از آنجايي كه اين مشكلات بين فردي هسته اصلي مسائل آنان را تشكيل مي‌دهد، بنابراين اين مقوله يكي از بهترين حوزه‌ها براي سنجش و درمان‌اين گروه از افراد به شمار مي‌آيد و با تمام اهميتي كه دارد در درمان شناختي- رفتاري كلاسيك ناديده گرفته شده است (يانگ،ويشار و كلوسكو ؛ ترجمه حميد پور و اندوز، ۱۳۸۶).

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول:

۱-۱٫ مقدمه …………………………………………………………………………………………………

۱-۲٫ بيان مساله …………………………………………………………………………………………..

۱-۳٫ اهميت و ضرورت تحقيق ………………………………………………………………………

۱-۴٫ اهداف تحقيق ……………………………………………………………………………………….

۱-۵٫ فرضيه‌هاي تحقيق ………………………………………………………………………………..

۱-۶٫ متغيرهاي تحقيق …………………………………………………………………………………..

۱-۷٫ تعاريف مفهومي و عملياتي واژگان اختصاصي………………………………………….

فصل دوم:

۲-۱٫ خانواده ……………………………………………………………………………………………….

۲-۲٫ ازدواج ………………………………………………………………………………………………..

۲-۳٫ رضايت زناشويي …………………………………………………………………………………

۲-۴٫ عوامل موثر بر رضايت زناشويي …………………………………………………………..

۲-۴-۱٫ سن ازدواج و رضايت‌مندي زناشويي …………………………………………………

۲-۴-۲٫ جنس و تفاوتهاي جنسيتي در رضايت زناشويي …………………………………..

۲-۴-۳٫ مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي ……………………………………………..

۲-۴-۴٫ تفكر و شناخت در رضايت زناشويي ………………………………………………….

۲-۴-۵٫ سوابق تربيتي و خانوادگي و رضايت زناشويي ……………………………………

۲-۴-۶٫ خانواده اصلي و نقش شناخت‌ها، انديشه و باورهاي زير بنايي در رضايت زناشويي

۲-۵٫ طرحواره …………………………………………………………………………………………….

۲-۵-۱٫ طرحواره‌ها و افكار خودكار ………………………………………………………………

۲-۵-۲٫ طرحواره‌ها و اسنادها ………………………………………………………………………

۲-۵-۳٫ طرحواره‌ها و انتظارات ……………………………………………………………………..

۲-۵-۴٫ طرحواره‌ها و فرضيات ……………………………………………………………………..

۲-۵-۵٫ طرحواره‌ها و استانداردها …………………………………………………………………

۲-۵-۶٫ نقش طرحواره‌ها در روابط خانوادگي ………………………………………………..

۲-۵-۶- الف). شكل گيري طرحواره‌هاي خانوادگي ………………………………………….

۲-۵-۷٫ طرحواره‌هاي ناكارآمد ……………………………………………………………………..

۲-۵-۸٫ منشاء طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه …………………………………………………….

۲-۵-۹٫ انواع طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه ………………………………………………………

۲-۵-۹- الف). حوزه اول: بريدگي و طرد ………………………………………………………..

۲-۵-۹- ب). حوزه دوم: خود گرداني و عملكرد مختل ……………………………………..

۲-۵-۹- ج). حوزه سوم: محدوديت‌هاي مختل …………………………………………………

۲-۵-۹- د). حوزه چهارم: معطوف به ديگري بودن

۲-۵-۹- ر). حوزه پنجم: گوش به زنگي بيش از حد و باز داري ………………………..

۲-۵-۱۰٫ خصوصيات طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه ………………………………………….

۲-۵-۱۱٫ سبك‌هاي مقابله‌اي ناكارآمد …………………………………………………………….

۲-۵-۱۲٫ طرحواره درماني ……………………………………………………………………………

۲-۵-۱۲- الف). شناسايي و ارزيابي طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه……………………….

۲-۵-۱۲- ب). تغيير، اصلاح و بازسازي طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه…………………

۲-۵-۱۳٫ بازسازي طرحواره‌هاي حاصل از خانواده اصلي در رويكرد طرحواره- محور

۲-۵-۱۳- الف). راهبردهاي تجربي (هيجاني)……………………………………………………

۲-۵-۱۳- ب). راهبردهاي شناختي …………………………………………………………………

۲-۵-۱۳- ج). تكنيك‌هاي بين فردي ………………………………………………………………..

۲-۵-۱۳- د). الگو شكني رفتاري ……………………………………………………………………

۲-۶٫ حمايت پژوهشي از اثر بخشي رويكرد طرحواره- محور……………………………

فصل سوم:

۳-۱٫ روش پژوهش………………………………………………………………………………………

۳-۲٫ جامعه آماري، نمونه پژوهش و روش نمونه گيري……………………………………

۳-۳٫ روش جمع آوري داده‌ها………………………………………………………………………..

۳-۴٫ ابزار پژوهش و اعتبار و پايايي آزمونها ………………………………………………….

۳-۴-۱٫ فرم مشخصات دموگرافيك، نمونه مورد پژوهش………………………………….

۳-۴-۲٫ پرسشنامه DASS……………………………………………………………………………..

3-4-3. پرسشنامه فرم كوتاه طرحواره يانگ (YSQ)…………………………………………

3-4-4. پرسشنامه رضايت زناشويي امزيچ……………………………………………………..



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

۱-۱٫ مقدمه

خانواده، واحدي‌اجتماعي و نظامي سازمان يافته است كه در بقا و رشد نوع بشر نقش بسيار با اهميتي را داراست و بنيادي‌ترين نهاد جامعه محسوب مي‌شود. خانواده‌هاي با كاركرد سالم، به‌سالم سازي فضاي جامعه ياري رسانده و زمينه رشد و شكوفايي اعضاي خود را فراهم مي‌كنند. خانواده بستر رشد و رفاه جسمي و رواني اجتماعي كودك و عامل تحقق و تعادل فيزيكي، رواني و اجتماعي انسانهاست. يكي از مهمترين عوامل پيش بيني كننده بهداشت رواني افراد متاهل، روابط با همسر است (لاسول و لاسول، ۱۹۹۱). روابط با همسر عنصر اصلي زندگي عاطفي و اجتماعي فرد است و نداشتن رضايت زناشويي به توانايي زوجين براي برقراري روابط توام با خوشنودي با‌فرزندان و‌همچنين ساير افراد‌خانواده آسيب مي‌رساند. روابط‌مطلوب توام‌با رضايت در درون خانواده به سازگاري موثرتر افراد در موقعيت‌هاي گوناگون ياري مي‌رساند و‌از طرف ديگر تعارضات زناشويي،زمينه آسيب‌هاي رواني را فراهم مي‌كند. زندگي مشترك در طبيعت ذاتي خود موجب تعارضات و چالش‌هايي در روابط ميان زوجين مي‌شود (وينچ و همكاران، ۱۹۷۴).

رويكردهاي گوناگون زوج درماني با هدف كاهش تعارضات و آشفتگي‌هاي ارتباطي ميان زوجين به وجود آمده است (ميستي، ۲۰۰۴). مشاوره زوجين براساس اين فرضيه است كه مشكلات افراد در زمينه روابط زناشويي از طريق مشاوره بهتر بر طرف مي‌گردد. مروري بر ادبيات تحقيقاتي در اين زمينه كه از اولين سالهاي ۱۹۹۶ انجام شده كارايي خانواده و زوج درماني را در درمان زوج‌هاي ناسازگار مورد تاكيد قرار مي‌دهد. (روزن- گاردن و همكاران، ۲۰۰۴).

هدف زوج درماني كمك به زوجين براي سازگاري مناسب‌تر با مشكلات جاري و يادگيري روش‌هاي موثر‌ارتباط است (ميستي، ۲۰۰۴). اما علي رغم اين هدف، بسياري از درمانهاي موجود در اين زمينه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، يكي از مقوله‌هاي مهم در زوج درماني توجه به روابط بين فردي افراد است. اين مقوله در بسياري از درمانها مورد عنايت قرار گرفته، اما نه به عنوان يك عنصر فعال. براي نمونه، در رويكرد شناختي- رفتاري، مشكلات مربوط به روابط بين فردي افراد، كه ممكن است در روابط اوليه آنان با افراد مهم زندگي خود در دوران كودكي ريشه داشته باشد، به عنوان موانعي در نظر گرفته مي‌شود كه براي دستيابي به تبعيت فرد از راهبردهاي درماني بايد بر آنها غلبه كرد. اما اين فرض وجود دارد كه بسياري از افراد روابط بين فردي ناكارآمدي دارند كه ريشه اين روابط به اوايل زندگي و دوران كودكي آنان برمي‌گردد و از آنجايي كه اين مشكلات بين فردي هسته اصلي مسائل آنان را تشكيل مي‌دهد، بنابراين اين مقوله يكي از بهترين حوزه‌ها براي سنجش و درمان‌اين گروه از افراد به شمار مي‌آيد و با تمام اهميتي كه دارد در درمان شناختي- رفتاري كلاسيك ناديده گرفته شده است (يانگ،ويشار و كلوسكو ؛ ترجمه حميد پور و اندوز، ۱۳۸۶).

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول:

۱-۱٫ مقدمه …………………………………………………………………………………………………

۱-۲٫ بيان مساله …………………………………………………………………………………………..

۱-۳٫ اهميت و ضرورت تحقيق ………………………………………………………………………

۱-۴٫ اهداف تحقيق ……………………………………………………………………………………….

۱-۵٫ فرضيه‌هاي تحقيق ………………………………………………………………………………..

۱-۶٫ متغيرهاي تحقيق …………………………………………………………………………………..

۱-۷٫ تعاريف مفهومي و عملياتي واژگان اختصاصي………………………………………….

فصل دوم:

۲-۱٫ خانواده ……………………………………………………………………………………………….

۲-۲٫ ازدواج ………………………………………………………………………………………………..

۲-۳٫ رضايت زناشويي …………………………………………………………………………………

۲-۴٫ عوامل موثر بر رضايت زناشويي …………………………………………………………..

۲-۴-۱٫ سن ازدواج و رضايت‌مندي زناشويي …………………………………………………

۲-۴-۲٫ جنس و تفاوتهاي جنسيتي در رضايت زناشويي …………………………………..

۲-۴-۳٫ مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي ……………………………………………..

۲-۴-۴٫ تفكر و شناخت در رضايت زناشويي ………………………………………………….

۲-۴-۵٫ سوابق تربيتي و خانوادگي و رضايت زناشويي ……………………………………

۲-۴-۶٫ خانواده اصلي و نقش شناخت‌ها، انديشه و باورهاي زير بنايي در رضايت زناشويي

۲-۵٫ طرحواره …………………………………………………………………………………………….

۲-۵-۱٫ طرحواره‌ها و افكار خودكار ………………………………………………………………

۲-۵-۲٫ طرحواره‌ها و اسنادها ………………………………………………………………………

۲-۵-۳٫ طرحواره‌ها و انتظارات ……………………………………………………………………..

۲-۵-۴٫ طرحواره‌ها و فرضيات ……………………………………………………………………..

۲-۵-۵٫ طرحواره‌ها و استانداردها …………………………………………………………………

۲-۵-۶٫ نقش طرحواره‌ها در روابط خانوادگي ………………………………………………..

۲-۵-۶- الف). شكل گيري طرحواره‌هاي خانوادگي ………………………………………….

۲-۵-۷٫ طرحواره‌هاي ناكارآمد ……………………………………………………………………..

۲-۵-۸٫ منشاء طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه …………………………………………………….

۲-۵-۹٫ انواع طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه ………………………………………………………

۲-۵-۹- الف). حوزه اول: بريدگي و طرد ………………………………………………………..

۲-۵-۹- ب). حوزه دوم: خود گرداني و عملكرد مختل ……………………………………..

۲-۵-۹- ج). حوزه سوم: محدوديت‌هاي مختل …………………………………………………

۲-۵-۹- د). حوزه چهارم: معطوف به ديگري بودن

۲-۵-۹- ر). حوزه پنجم: گوش به زنگي بيش از حد و باز داري ………………………..

۲-۵-۱۰٫ خصوصيات طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه ………………………………………….

۲-۵-۱۱٫ سبك‌هاي مقابله‌اي ناكارآمد …………………………………………………………….

۲-۵-۱۲٫ طرحواره درماني ……………………………………………………………………………

۲-۵-۱۲- الف). شناسايي و ارزيابي طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه……………………….

۲-۵-۱۲- ب). تغيير، اصلاح و بازسازي طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه…………………

۲-۵-۱۳٫ بازسازي طرحواره‌هاي حاصل از خانواده اصلي در رويكرد طرحواره- محور

۲-۵-۱۳- الف). راهبردهاي تجربي (هيجاني)……………………………………………………

۲-۵-۱۳- ب). راهبردهاي شناختي …………………………………………………………………

۲-۵-۱۳- ج). تكنيك‌هاي بين فردي ………………………………………………………………..

۲-۵-۱۳- د). الگو شكني رفتاري ……………………………………………………………………

۲-۶٫ حمايت پژوهشي از اثر بخشي رويكرد طرحواره- محور……………………………

فصل سوم:

۳-۱٫ روش پژوهش………………………………………………………………………………………

۳-۲٫ جامعه آماري، نمونه پژوهش و روش نمونه گيري……………………………………

۳-۳٫ روش جمع آوري داده‌ها………………………………………………………………………..

۳-۴٫ ابزار پژوهش و اعتبار و پايايي آزمونها ………………………………………………….

۳-۴-۱٫ فرم مشخصات دموگرافيك، نمونه مورد پژوهش………………………………….

۳-۴-۲٫ پرسشنامه DASS……………………………………………………………………………..

3-4-3. پرسشنامه فرم كوتاه طرحواره يانگ (YSQ)…………………………………………

3-4-4. پرسشنامه رضايت زناشويي امزيچ……………………………………………………..

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

۱-۱٫ مقدمه

خانواده، واحدي‌اجتماعي و نظامي سازمان يافته است كه در بقا و رشد نوع بشر نقش بسيار با اهميتي را داراست و بنيادي‌ترين نهاد جامعه محسوب مي‌شود. خانواده‌هاي با كاركرد سالم، به‌سالم سازي فضاي جامعه ياري رسانده و زمينه رشد و شكوفايي اعضاي خود را فراهم مي‌كنند. خانواده بستر رشد و رفاه جسمي و رواني اجتماعي كودك و عامل تحقق و تعادل فيزيكي، رواني و اجتماعي انسانهاست. يكي از مهمترين عوامل پيش بيني كننده بهداشت رواني افراد متاهل، روابط با همسر است (لاسول و لاسول، ۱۹۹۱). روابط با همسر عنصر اصلي زندگي عاطفي و اجتماعي فرد است و نداشتن رضايت زناشويي به توانايي زوجين براي برقراري روابط توام با خوشنودي با‌فرزندان و‌همچنين ساير افراد‌خانواده آسيب مي‌رساند. روابط‌مطلوب توام‌با رضايت در درون خانواده به سازگاري موثرتر افراد در موقعيت‌هاي گوناگون ياري مي‌رساند و‌از طرف ديگر تعارضات زناشويي، زمينه آسيب‌هاي رواني را فراهم مي‌كند. زندگي مشترك در طبيعت ذاتي خود موجب تعارضات و چالش‌هايي در روابط ميان زوجين مي‌شود (وينچ و همكاران، ۱۹۷۴).

رويكردهاي گوناگون زوج درماني با هدف كاهش تعارضات و آشفتگي‌هاي ارتباطي ميان زوجين به وجود آمده است (ميستي، ۲۰۰۴). مشاوره زوجين براساس اين فرضيه است كه مشكلات افراد در زمينه روابط زناشويي از طريق مشاوره بهتر بر طرف مي‌گردد. مروري بر ادبيات تحقيقاتي در اين زمينه كه از اولين سالهاي ۱۹۹۶ انجام شده كارايي خانواده و زوج درماني را در درمان زوج‌هاي ناسازگار مورد تاكيد قرار مي‌دهد. (روزن- گاردن و همكاران، ۲۰۰۴).

هدف زوج درماني كمك به زوجين براي سازگاري مناسب‌تر با مشكلات جاري و يادگيري روش‌هاي موثر‌ارتباط است (ميستي، ۲۰۰۴). اما علي رغم اين هدف، بسياري از درمانهاي موجود در اين زمينه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، يكي از مقوله‌هاي مهم در زوج درماني توجه به روابط بين فردي افراد است. اين مقوله در بسياري از درمانها مورد عنايت قرار گرفته، اما نه به عنوان يك عنصر فعال. براي نمونه، در رويكرد شناختي- رفتاري، مشكلات مربوط به روابط بين فردي افراد، كه ممكن است در روابط اوليه آنان با افراد مهم زندگي خود در دوران كودكي ريشه داشته باشد، به عنوان موانعي در نظر گرفته مي‌شود كه براي دستيابي به تبعيت فرد از راهبردهاي درماني بايد بر آنها غلبه كرد. اما اين فرض وجود دارد كه بسياري از افراد روابط بين فردي ناكارآمدي دارند كه ريشه اين روابط به اوايل زندگي و دوران كودكي آنان برمي‌گردد و از آنجايي كه اين مشكلات بين فردي هسته اصلي مسائل آنان را تشكيل مي‌دهد، بنابراين اين مقوله يكي از بهترين حوزه‌ها براي سنجش و درمان‌اين گروه از افراد به شمار مي‌آيد و با تمام اهميتي كه دارد در درمان شناختي- رفتاري كلاسيك ناديده گرفته شده است (يانگ،ويشار و كلوسكو ؛ ترجمه حميد پور و اندوز، ۱۳۸۶).

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

فصل اول:

۱-۱٫ مقدمه …………………………………………………………………………………………………

۱-۲٫ بيان مساله …………………………………………………………………………………………..

۱-۳٫ اهميت و ضرورت تحقيق ………………………………………………………………………

۱-۴٫ اهداف تحقيق ……………………………………………………………………………………….

۱-۵٫ فرضيه‌هاي تحقيق ………………………………………………………………………………..

۱-۶٫ متغيرهاي تحقيق …………………………………………………………………………………..

۱-۷٫ تعاريف مفهومي و عملياتي واژگان اختصاصي………………………………………….

فصل دوم:

۲-۱٫ خانواده ……………………………………………………………………………………………….

۲-۲٫ ازدواج ………………………………………………………………………………………………..

۲-۳٫ رضايت زناشويي …………………………………………………………………………………

۲-۴٫ عوامل موثر بر رضايت زناشويي …………………………………………………………..

۲-۴-۱٫ سن ازدواج و رضايت‌مندي زناشويي …………………………………………………

۲-۴-۲٫ جنس و تفاوتهاي جنسيتي در رضايت زناشويي …………………………………..

۲-۴-۳٫ مهارت‌هاي ارتباطي و رضايت زناشويي ……………………………………………..

۲-۴-۴٫ تفكر و شناخت در رضايت زناشويي ………………………………………………….

۲-۴-۵٫ سوابق تربيتي و خانوادگي و رضايت زناشويي ……………………………………

۲-۴-۶٫ خانواده اصلي و نقش شناخت‌ها، انديشه و باورهاي زير بنايي در رضايت زناشويي

۲-۵٫ طرحواره …………………………………………………………………………………………….

۲-۵-۱٫ طرحواره‌ها و افكار خودكار ………………………………………………………………

۲-۵-۲٫ طرحواره‌ها و اسنادها ………………………………………………………………………

۲-۵-۳٫ طرحواره‌ها و انتظارات ……………………………………………………………………..

۲-۵-۴٫ طرحواره‌ها و فرضيات ……………………………………………………………………..

۲-۵-۵٫ طرحواره‌ها و استانداردها …………………………………………………………………

۲-۵-۶٫ نقش طرحواره‌ها در روابط خانوادگي ………………………………………………..

۲-۵-۶- الف). شكل گيري طرحواره‌هاي خانوادگي ………………………………………….

۲-۵-۷٫ طرحواره‌هاي ناكارآمد ……………………………………………………………………..

۲-۵-۸٫ منشاء طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه …………………………………………………….

۲-۵-۹٫ انواع طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه ………………………………………………………

۲-۵-۹- الف). حوزه اول: بريدگي و طرد ………………………………………………………..

۲-۵-۹- ب). حوزه دوم: خود گرداني و عملكرد مختل ……………………………………..

۲-۵-۹- ج). حوزه سوم: محدوديت‌هاي مختل …………………………………………………

۲-۵-۹- د). حوزه چهارم: معطوف به ديگري بودن

۲-۵-۹- ر). حوزه پنجم: گوش به زنگي بيش از حد و باز داري ………………………..

۲-۵-۱۰٫ خصوصيات طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه ………………………………………….

۲-۵-۱۱٫ سبك‌هاي مقابله‌اي ناكارآمد …………………………………………………………….

۲-۵-۱۲٫ طرحواره درماني ……………………………………………………………………………

۲-۵-۱۲- الف). شناسايي و ارزيابي طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه……………………….

۲-۵-۱۲- ب). تغيير، اصلاح و بازسازي طرحواره‌هاي ناكارآمد اوليه…………………

۲-۵-۱۳٫ بازسازي طرحواره‌هاي حاصل از خانواده اصلي در رويكرد طرحواره- محور

۲-۵-۱۳- الف). راهبردهاي تجربي (هيجاني)……………………………………………………

۲-۵-۱۳- ب). راهبردهاي شناختي …………………………………………………………………

۲-۵-۱۳- ج). تكنيك‌هاي بين فردي ………………………………………………………………..

۲-۵-۱۳- د). الگو شكني رفتاري ……………………………………………………………………

۲-۶٫ حمايت پژوهشي از اثر بخشي رويكرد طرحواره- محور……………………………

فصل سوم:

۳-۱٫ روش پژوهش………………………………………………………………………………………

۳-۲٫ جامعه آماري، نمونه پژوهش و روش نمونه گيري……………………………………

۳-۳٫ روش جمع آوري داده‌ها………………………………………………………………………..

۳-۴٫ ابزار پژوهش و اعتبار و پايايي آزمونها ………………………………………………….

۳-۴-۱٫ فرم مشخصات دموگرافيك، نمونه مورد پژوهش………………………………….

۳-۴-۲٫ پرسشنامه DASS……………………………………………………………………………..

3-4-3. پرسشنامه فرم كوتاه طرحواره يانگ (YSQ)…………………………………………

3-4-4. پرسشنامه رضايت زناشويي امزيچ……………………………………………………..

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه
بيان مسئله
پيشينه‌ي پژوهش :
تاريخچه‌‌ي موضوع پژوهش
اهداف تحقيق
اهداف ويژه
فرضيات پژوهش
اهميت پژوهش
متغيرها
روش انجام پژوهش
محيط پژوهش
ابزار تحقيق
روش‌هاي تجزيه و تحليل داده‌ها
روش‌هاي آماري مورد استفاده
محدوديت‌هاي تحقيق
تعريف واژه‌ها
۱- كيفيت خواب

فصل دوم : ادبيات پژوهش
مراحل خواب طبيعي
الگوي EEG در خواب NON REM
EEG در مرحله‌ي دوم (STAGE II)
مرحله‌ي چهارم خواب (STAGE IV)
الگوي EEG در خواب REM
اختلال خواب
طبقه بندي كلي اختلالات خواب
بدخوابي يا ديس سومنيا
اختلالات داخلي – روانپزشكي و خواب
اختلالات فرضي يا طبقه بندي نشده‌ي خواب
انواع اختلالات خواب
۱- بي‌خوابي
حمله ي خواب ( ناركوپسي)
خر خر
سندرم پاهاي بي‌قرار
وقفه‌ي تنفسي ( آپنه)
بررسي نظريات موجود ، پيرامون خواب
نظريات برخواسته از ديدگاه روان شناسي
نظريات برخواسته از ديدگاه زيست پزشكي و عصب شناسي
نظريات برخواسته از فلسفه و عرفان
۱- دانشمندان علم روانشناسي
تعبير خواب از ديدگاه فرويد ( روان كاوي)
صرفه جويي و ذخيره انرژي در زمان خواب
بررسي آيات و احاديث ،‌پيرامون خواب
پيشينه‌ي پژوهش
مطالعات مشابه داخلي
پراكندگي اختلال
آپنه‌ي خواب
سندرم پاي بي‌قرار
كابوس شبانه
راه رفتن در خواب
افراد فاقد اختلال
نتايج حاصل از مقايسه‌ي دموگرافيك
مطالعات مشابه خارجي

فصل سوم : روش تحقيق
زمينه يابي
محيط پژوهش
تعريف
نمونه‌گيري در دسترس
تعريف نمونه‌ي در دسترس
متغير
ابـزار تحقيق
پرسشنامه
روش‌هاي آماري مورد استفاده
آمار توصيفي ،‌تحليلي

فصل چهارم : بررسي نتايج

فصل پنجم : نتيجه‌گيري
تحليل فرضيات پژوهش
تحليل نتايج پژوهشي
پيشنهادات و انتقادات
فهرست منابع

خواب، بخش عادي از زندگي‌ ما بحساب مي آيد كه به ندرت به ماهيت آن توجه مي‌كنيم .

 هنگامي كه خوب به اين مسأله بيانديشيم ، در مي‌يابيم كه خوابيدن عملي واقعاً شگفت‌انگيز است . در طول خواب ماهشياري و كنترل اعمال و افكارمان را از دست مي دهيم و اين اتفاقي است كه اگر در بيداري براي ما رخ دهد بسيار وحشتناك خواهد بود . با اين وجود هر شب اين اتفاق روي مي‌دهد و مامي‌خوابيم . (خواب در حفظ سلامت جسم و روان نقش حياتي دارد تقويت سيستم ايمني بدن ،‌ترميم نورون‌ها و حفظ كارآمدي سيستم عصبي ، سازماندهي يادگيري و حافظه، رشد كودكان و نوجوانان %۸۰ هورمون رشد حين خواب ترشح مي‌شود ) از نقش‌هاي عمده خواب هستند( اتكينسون و همكاران ۱۳۸۴،۷۰-۳۶۶)

خواب يكي از نيازهاي فيزيولوژيكي انسان است در صورتي كه رفع اين نياز در فردي با مشكل مواجه شود ممكن است دچار انواع اختلالات جسمي ،‌رواني گردد . ماهيت خواب و كيفيت آن در قرون و اعصار مختلف با توجه به پيشرفت‌هاي هر زمان خاص به انحاء گوناگون مورد بررسي واقع شده است .

 يكي ازمسائلي كه در ارتباط با خواب و خوابيدن ،‌ همواره مطرح بوده است اختلالاتي است كه در آن رخ مي‌دهد روانشناسان همواره در پي كشف علل ،ماهيت و درمان اين اختلالات بوده‌اند و روش‌هاي گوناگوني براي غلبه بر اين اختلالات طراحي كرده‌اند . بي‌خوابي ، پرخوابي ، راه رفتن در خواب ، حرف زدن در خواب ، حمله‌هاي خواب ،خوابزدگي ، وحشت‌هاي شبانه ، كابوس‌ها و غيره انواع اختلالات رايجي هستند كه درخواب طبيعي ايجاد مشكل مي‌كنند (‌بخشايش : نوشته‌ي مورين  ۱۳۷۹، ۹۰-۸۱ )

بيان مسئله :

 خواب يكي از نيازهاي اساسي انسان است و طبق نظر اكثر پژوهشگران خواب داراي كاركرد تعادلي و ترميمي مي ‌باشد . و در تقسيم درجه‌ي حرارت و حفظ انرژي بدن اهميت اساسي دارد .

 خواب طبيعي جهت عملكرد مناسب لازم مي‌باشد ، به نحوي كه اختلالات خواب مي تواند تاثير مستقيمي بر عملكرد رواني شغلي و تحصيلي فرد داشته باشند .

به نظر مي رسد تغيير و اختلال در سيكل خواب شبانه‌ي افراد ، باعث ايجاد تداخل در فعاليت‌هاي درسي و سطح بهينه‌ي كاركرد آموزشي آنان مي‌گردد .

 

 

 

فهرست منابع :

۱-    شفيع آبادي ، عبدا… ،۱۳۸۶ ، نظريه‌هاي مشاوره و روان درماني ، تهران مركز ، نشر دانشگاهي .

۲-    ساعتچي ،‌دكتر محمود،۱۳۸۰، مشاوره روان درماني ، ( نظريه‌ها و راهبرد) ، نشر ويرايش .

۳-  كري ، جرالد ، ۱۳۸۶، نظريه‌هاي مشاوره روان درماني ، (‌نظريه و كاربست ) ، ترجمه: سيد محمدي، يحيي ، ارسباران .

۴-    فرويد ، ۱۳۸۵، نظريه‌هاي روان درماني ، ترجمه : شجاع تقي ، سعيد ، چاپ شمشاد .

۵-  پاول و ليندزي ، ۱۳۷۹، تشخيص و درمان اختلالات رواني بزرگسال در روانشناسي باليني ، ترجمه ، نيك خو محمد رضا ، آواريس ياسن ، هاماياك ، انتشارات ماني .

۶-    اتكينسون و همكاران ، ۱۳۸۴، زمينه‌ي روانشناسي باليني هيلگارد ، انتشارات رشد .

۷-    مورين ، چارلز ، ۱۳۷۹، روانشناسي بي‌خوابي ، ترجمه : بخشايش ، عليرضا ، انتشارات دانشگاه يزد .

۸-    معنوي ، عزالدين ، ۱۳۷۹، خواب و رويا از ديدگاه پزشكي ، نشر ، عطار .

۹-    خليلي ، مهدي ، ۱۳۸۴، اختلالات خواب ، انتشارات پگاه .

۱۰-           يونگ ، ۱۳۸۰، روانشناسي دين ،ترجمه : روحاني ،‌دكتر فؤاد ، انتشارات پگاه

۱۱-           يونگ ، ضمير ناخودآگاه ، ۱۳۸۳، ترجمه ، اميري ، محمدعلي ، انتشارات : سميعي.

۱۲-            فرزام ، پرواز ، ۱۳۸۴، روياهاي فرويد ، انتشارات سيمرغ .

۱۳-            واليس ، ليلي ، ۱۳۷۹، تحليل علمي و گام به گام رويا ، انتشارات هنگام .

۱۴-            عليخواه ، محمد مهدي ، ۱۳۷۱، خواب و رويا ، انتشارات جمال الحق .

۱۵-           سيف بهزاد ، دكتر فرخ ، خوابيدن و خواب ديدن ، ويراستار ، احمد ، كسيدا، انتشارات پيشگام .

۱۶-           داوود ، رجبي، ۱۳۸۲، خواب و رويا ، انتشارات كمال الملك .

۱۷-           نجفي ، محمد رضا ، ۱۳۷۹، اختلالات خواب ، اصفهان ،‌دانشگاه علوم پزشكي .

۱۸-      كياني ، كاظم ، مخبري ، هادي ، ۱۳۸۴، روانشناسي خواب ، درمان بي‌خوابي و ساير اختلالات خواب ، لوح دانش .

۱۹-           ماس ، جيمز پ ، ۱۳۷۹، نيروي خواب ،ترجمه : بهارك ، جهانگير ، عطار

۲۰-           خوي نژاد ، دكتر غلامرضا ، ۱۳۸۶ ، روش‌هاي پژوهش در علوم تربيتي ، انتشارات سمت .

دلاور،‌دكتر علي ، ۱۳۸۴، روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي ، نشر ويرايش .

 

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
یارپاق لار: [1]
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
 
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :