تاريخ : شنبه 1 شهریور 1393 | یازار :
+0 به یه ن

اگزم نوعي عارضه پوستي محسوب مي شود كه مي تواند در مدت زماني كوتاه پيشرفت كند و سلامت پوست بدن انسان را به خطر بيندازد. واژه اگزما از زبان يونان باستان گرفته شده و به معني «كورك و جوش هاي پوستي» است. طبق آمار هاي كه هم به دست آمده، يك نفر از هر 5 كودك و همچنين يك نفر از هر 10 بزرگسال به اين عارضه مبتلا مي شوند.


نحوه شيوع بيماري

به هنگام شيوع اگزم، پوست حالت خارش، خشكي و تورم به خود مي گيرد و در بيشتر مواقع قرمز رنگ و دردناك مي شود. در برخي مواقع ممكن است اين تورم هاي پوستي بسيار دردناك و شديد شود و خونريزي از پوست بيمار را به همراه داشته باشد. اگزما مي تواند در هر قسمتي از بدن شيوع پيدا كند، اما به هر حال منطقه هايي كه بيشتر احتمال بروز اين بيماري براي آنها وجود دارد شامل آرنج، مچ دست و پشت زانوها مي شود. ممكن است اين عارضه بر روي صورت بچه ها يا به عبارت ديگر بر روي گونه هاي آنها نمايان شود.


انواع مختلف اگزما

به طور كلي دو نوع مختلف اگزما تاكنون شناسايي شده است كه نوع اتصالي و نوع ATOPIC نام گرفته اند. معمولي ترين نوع اگزما كه احتمال شيوع آن هم بيشتر است ATOPIC نام دارد. اين نوع عارضه پوستي بيشتر در دوران كودكي و به خصوص زماني كه كودكان در سنين رشد قرار دارند بروز مي كند، اما در عين حال ممكن است پس از گذشت چند سال و رسيدن به سنين بزرگسالي باز هم فرد شاهد اين بيماري باشد. ممكن است اين عارضه در بين اعضاي يك خانواده نيز شيوع يابد و آنها را نيز مبتلا كند.

اگزما


نوع ديگري از اگزم كه مي توان آن را در تمامي سنين شاهد بود بيشتر سراغ بزرگسالان مي رود. اين بيماري مي تواند پس از تماس و اتصال فرد با اشيايي كه به آنها حساسيت دارد، بروز كند. موادي نظير نيكل، پاك كننده هاي غير صابوني، صابون ها، خوشبو كننده ه و ... مي توانند باعث بروز اگزما شوند. اگرچه اگزما در حالت هاي ديگري هم شيوع پيدا مي كند، اما در عين حال اين دو مورد از همه مهمتر بوده و مي توان حالت هاي ديگر را نيز در اين دو بخش جاي داد.

عواملي كه اگزما را شديدتر مي كنند

بسياري از افرادي كه به اگزم مبتلا هستند بر اين باورند كه برخي كارها مي تواند اين بيماري را در آنها تشديد كند. اين عوامل تشديد كننده بيماري كه به صورت علمي هم ثابت شده اند شامل موارد زير مي شود:

- استرس هاي روحي و جسمي

- عادت ماهانه براي خانم ها

- انواع مختلف بيماري ه

- برخي از انواع غذاها

- تغييرات آب و هوايي

پيشگيري از اگزما در افراد بسيار دشوار است، اما در عين حال روش هاي گوناگوني وجود دارد كه افراد با استفاده از آن مي توانند خود را در مقابل اين عارضه ايمن كنند و به هنگام ابتلا، ظرف مدت زماني كوتاه درمان شوند. آخرين بررسي هايي كه در اين زمينه انجام شده نشان مي دهد، نوعي باكتري كه در حالت عادي در پوست همه افراد زندگي مي كند و STAPHYLOCOCCUS نام دارد به عنوان عامل اصلي در بروز اين بيماري محسوب مي شود. خاراندن پوست به هنگام ابتلا به اگزما مي تواند لايه بيروني پوست را از بين ببرد و راه ورود اين باكتري ها به بدن را آزاد كند.

درمان اگزما


درمان هاي اگزما

بهترين درمان هايي كه براي بيماري اگزم وجود دارد شامل كرم هاي نرم كننده، پمادها، نرم كننده هاي مايع براي شستشوي محل مورد نظر، كرم هاي آنتي بيوتيكي و ... مي شود. اگر محل بروز اگزما بر روي پوست شما بسيار خارش دارد و پس از مصرف داروهاي ياد شده هنوز درمان نشده است، بايد هرچه سريع تر به پزشك متخصص مراجعه كنيد. اگرچه بيماري اگزما نمي تواند به طور كامل درمان شود، مي توان آن را در حالتي نگه داشت كه بيشتر پيشرفت نكند. به هر حال هر فردي مي تواند با نخاراندن پوست، كاهش استرس، دوري از عوامل بروز اگزم، استفاده از روش هاي درماني موجود و ... خود را در مقابل اين عارضه ايمن كند.


منبع: بيتوته



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: سلامتي
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
 
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :