+0 به یه ن

نكات مهم سلامتي در استفاده از كولرهاي آبي
هنگام استفاده از كولرهاي آبي، اولين توصيه سلامتي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد، تعويض سالانه پوشال‌هاي كولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقيم كولر مي باشد.
رطوبت و آلودگي پوشال‌هاي كولر، شرايط مناسبي براي رشد انواع ميكروب‌ها و قارچ‌ها است و بسياري از آلرژي ها و يا سرماخوردگي هايي مداوم در تابستان به دليل عدم تعويض سالانه پوشال كولرها مي باشد. قارچ‌هايي مانند آسپرژيلوس مي‌توانند بيماري‌زا باشند. البته افراد سالم و عادي معمولا دچار مشكل نمي‌شوند، ولي در مورد افرادي كه دچار بيماري‌هاي ريوي هستند اين قارچ‌ها ممكن است باعث بيماري شوند. از آنجا كه پوشال، شرايط بروز بيماري‌ را فراهم مي‌كند، بهتر است هر سال پوشال‌ها تعويض شوند و در چند روز ابتدايي استفاده از كولر، در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند. 

 

پوشال ها و دريچه هاي ورود هواي كولر در طول چند ماهي كه از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاك و ذرات معلق موجود در هوا شده و زماني كه شما كولر را راه مي اندازيد، تمام اين گردوغبار را به درون منزل تان هدايت مي كنيد. به همين دليل توصيه مي شود پوشال هاي كولر ساليانه تعويض و دريچه هاي كولر هم تا حد امكان از وجود گردوغبار هوا پاك كنيد.

 

اگر اين چند نكته را رعايت نكنيد، به طور حتم باعث پخش گرد وغبار زيادي در فضاي خانه خواهيد شد. اين گرد و غبار مي توانند مشكلاتي را براي سيستم تنفسي فوقاني و تحتاني، مخصوصا براي بچه ها، سالمندان يا افراد مبتلا به ناراحتي هاي تنفسي ايجاد كند.
در ضمن بهتر است براي پيشگيري از ورود گرد وغبارهاي آلرژي زا به درون منزل هنگام راه اندازي كولر، دريچه هاي كولر را يك به يك باز كنيد و قبل از باز كردن آنها هم يك دستمال كاملا مرطوب را (در حالي كه ماسك مناسبي روي دهان و بيني تان گذاشته ايد) جلوي دهانه خروجي هواي كولر بگيريد تا گردوغبار به جاي ورود به منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند.


 يكي از راه هاي پيشگيري از ورود گرد وغبار بيش از اندازه در طول پاييز و زمستان به درون دريچه هاي كولر اين است كه يك كاور ضخيم مثلا از جنس برزنت، براي كولر تهيه كنيد و در طول فصل هايي كه از اين وسيله استفاده نمي كنيد، كاور را روي آن بكشيد.


 كولر و سرماخوردگي در تابستان
اگرچه سرما به تنهايي نمي‌تواند سرماخوردگي ايجاد كند، اما تغيير دما مي‌تواند زمينه را براي ايجاد عفونت فراهم كند. به همين خاطر بهتر است براي پيشگيري از سرماخوردگي، زماني كه از محيط گرم بيرون وارد خانه مي‌شويم، بلافاصله كولر را روشن نكنيم و يا حداقل در معرض باد مستقيم كولر قرار نگيريم و  از اين‌قبيل تغيير دماهاي ناگهاني پرهيز كنيم.


نكته آخر هم درباره چيلرها و كولرهاي گازي است. از آنجا كه ميزان رطوبت موجود در اين دستگاه ها بسيار كم است، تنها مشكل مطرح شده در مورد آن ها هم همان مشكلات مربوط به روزهاي ابتدايي راه اندازي شان است، يعني مصرف كنندگان اين خنك كننده ها هم بايد شرايط بهداشتي مناسبي را هنگام راه اندازي آنها در آغاز فصل رعايت كنند تا با كمترين ورود و پخش گردوخاك به درون منزل مواجه شوند. در نهايت اينكه پايين بودن ميزان رطوبت اين دستگاه ها باعث مي شود كه بحث انتقال قارچ ها به وسيله آنها چندان مطرح نباشد.


 مهم ترين توصيه بهداشتي
همان‌طور كه گفته شد، بهتر است پوشال‌ها هر سال تعويض شوند، اما اگر به هر دليلي نتوانستيد پوشال‌هاي كولر را تعويض كنيد، بهترين راه براي خلاص شدن از باكتري‌هاي رشد كرده در پوشال‌ها اين است كه محلولي شامل 10 درصد پركلرين و 90 درصد آب درست كنيد و در كف كولر بريزيد. سپس پمپ آب را روشن كنيد تا پوشال‌ها حسابي با محلول كلرين وآب خيس بخورند. بعد از چند دقيقه پمپ آب را خاموش كنيد و آب كولر را تخليه كرده، آب تميز در كفي كولر بريزيد و دو مرتبه پمپ آب را روشن كنيد تا پوشال‌ها تميز شوند.
 استفاده از كولرهاي آبي در شرايط آب و هوايي با رطوبت نسبي مناسب (40 تا 60 درصد) قابل توصيه است. كولر آبي دماي محيط داخلي منزل يا محيط كار را به 26 يا 28 درجه سانتي‌گراد مي‌رساند.


منبع : tebyan.net



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: سلامتي
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
 
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :