تاريخ : یکشنبه 9 شهریور 1393 | یازار :
+0 به یه ن

فكر مي كنيد كه وقت ورزش كردن را نداريد ؟ اين استراتژيها به شما كمك خواهند كرد كه با فعاليت هايي طي فقط چند دقيقه در روز اندامي متناسب پيدا كنيد .

همه ي ما مي دانيم كه ورزش كردن مي تواند به سلامت و كاهش وزن ما كمك كند . با اين حال طبق نظر جراحان عمومي امريكا 25٪ از بزرگسالان اصلا ورزش نمي كنند . شايد بگوييد " كار از سر و رويمان بالا مي رود .
كي وقت ورزش كردن دارد ؟ مدرسه - خانواده - چه و چه ......." اما ورزش ارزش اين را دارد كه برايش وقت بگذاريد .چون ورزش به صورت مرتب مي تواند استرس روزمره شما را از بين ببرد و روحيه اتان را تقويت كند . در عين حال خطر ابتلاء به ديابت - فشارخون بالا و بيماري قلبي نيز در شما پايين مي آيد . تصميم بگيريد كه حداقل روزي 30 دقيقه فعاليت داشته باشيد اما بهتر است كم كم شروع كنيد . فعاليتهايي را بيابيد كه از آن لذت مي بريد. شما فقط به چند دقيقه در روز نياز داريد تا به فوايد سلامتي دست پيدا كنيد . قبل از شروع يا افزايش سطح فعاليت ابتدا با پزشك خود در ميان بگذاريد .


نكته هايي در مورد رسيدن به تناسب اندام

 


يك كم زودتر از خواب بلند شويد :


ساعت زنگ بيداري خود را فقط 5 دقيقه زودتر كوك كنيد . قبل از اينكه دوش بگيريد حركات كششي و پرشي را انجام دهيد يا يك سي دي ورزشي كوتاه بگذاريد و با آن همراهي كنيد .

يك رفيق و همراه براي خود پيدا كنيد و فعاليت هايتان را با هم انجام دهيد : ورزش كردن همراه با يك دوست بسيار جذاب تر از تنها كار كردن است و مي تواند انگيزه ي خوبي براي شما باشد . از يكي از همكارانتان خواهش كنيد كه موقع ناهار با شما به پياده روي بيايد يا شايد يكي از همسايه ها اين كار را بكند .

 


قبل از ترك محل كارتان لباس ورزشي بپوشيد :


با اين كار به محض رسيدن به خانه آمادگي يك پياده روي كوتاه را داريد .

 


فعاليت هاي تناسب اندام خود را با يك برنامه پيش ببريد :


اگر ورزش كردن را مانند ديگر برنامه ها و قرارهاي خود وارد تقويم كنيد بيشتر به انجام آن علاقه پيدا مي كنيد .

 

 

موفقيت خود را به رسميت بشناسيد و از خود قدرداني كنيد :


تمام ساعتهايي كه براي حفظ سلامتي اتان به فعاليت بيشتر پرداخته ايد را يك جا ثبت كنيد . مثلا به جاي اينكه ازآسانسور استفاده كنيد از پله ها رفت و آمد كرده ايد . پس از هفته ي اول يك جفت كتاني جديد به خودتان جايزه بدهيد يا يك قمقمه آب نو بخريد .

 

ورزش


يك باشگاه خانگي درست كنيد :

 

اگر هميشه لوازم ورزشي در دسترس داشته باشيد راحت مي توانيد 5 دقيقه از آن استفاده كنيد . يك طناب يا يك توپ محكم جاي زيادي از اتاق را اشغال نمي كند .

 

 

زمانيكه تلويزيون تماشا مي كنيد تحرك داشته باشيد :


بيكار يك جا ننشينيد يا بدتر از آن موقع پخش پيامهاي بازرگاني چيپس و پفك نخوريد . به صورت درجا بشينيد و بلند شويد يا تكان تكان بخوريد .

 

با كودكان خود بازي كنيد :


وقتي فرزندانتان بيرون بازي مي كنند فقط آنها را تماشا نكنيد . در شادي آنها نيز شركت كنيد . گرگم به هوا - لي لي يا با هم توپ پرتاب كنيد . اگر كودك شما به بازي كامپيوتري علاقه دارد به فكر اين باشيد كه تغييري در آن ايجاذ كنيد . همه ي اعضاء خانواده با به كارگيري داوراني مخصوص براي رقابت در بوكس - گلف و بولينگ فعاليت كنند .

 


هنگام كار ورزش كنيد :


سطح فعاليت هاي خود را با چرخش گردن و بالا بردن دست ها افزايش دهيد ( دستها را به سمت بيرون از هر دو طرف فشار دهيد و سپس به سمت سقف بالا ببريد ) يا چند بار به لبه ي ميز فشار دهيد و خود را بالا بكشيد .

 


فعاليت خود را بيشتر كنيد :


پس از يك دوره كوتاه فعاليت در طول روز به اين فكر كنيد كه چه موقع هايي مي توانيد هر كدام از اين فعاليت ها را چند دقيقه اي بيشتر كنيد . كليد موفقيت اين است كه كم كم شروع كنيد و به تدريج آن را بالا ببريد . حتي اگرروز پركاري داشته ايد سعي كنيد وقتي را براي فعاليت هاي زيبايي اندام خود در نظر بگيريد . ورزشهاي منظم در واقع سطح انرژي شما را تقويت مي كنند . ورزش دركنار محدود كردن كالري براي كاهش وزن و حفظ وزن سلامتي بسيار حائز اهميت است . دفعه ي بعد كه به دنبال بهانه اي براي رها كردن ورزش مي گرديد فوايد آن را به خاطر بياوريد . اينطوري به خودتان كمك مي كنيد تا روحيه ي بهتري داشته باشيد - زيباتر به نظر برسيد و به طول عمرتان افزوده شود . چه كسي است كه اين را نخواهد ؟


منبع: بيتوته



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: سلامتي
+0 به یه ن

فصل اول
كليات پژوهش
مقدمه:
بدون شك سلامت افراد جامعه اهميت بسزايي دارد. جوامع انساني بدون حفظ سلامت و رعايت بهداشت نمي توانند بقا و استمرار خود را حفظ كنند. بيماري و ناتواني، روابط انساني را مختل و در نتيجه احساس امنيت و همبستگي را از انسان سلب مي سازد. پس طبيعي است كه علم طب با هدف دستيابي به اطلاعات جديد همواره در حفظ و بهبود سلامت جامعه تلاش ميكند. حفظ سلامت جسماني افراد يك جامعه معني جلوگيري از شيوع يا ريشه كن ساختن بيماريهايي كه باعث از كار افتادن يا نابودي انسان مي شوند.
همانطور كه بهداشت به عنوان وظيفه علم طب و در حيطه علوم پزشكي از اهميت شاياني برخودار است و حفظ سلامت جسماني افراد بدان وابسته است، بهداشت و سلامت رواني فرد فرد جامعه نيز مورد توجه خاص متخصصين و دست اندركاران قرار گرفته است. آنچه امروزه به عنوان بهداشت رواني  در جوامع مختلف مطرح است، در حقيقت يك رشته تخصصي در محدوده روان‌پزشكي محسوب مي شود. اما آنچه در بدو امر بايد بدان اشاره كرد اين مسئله مهم است كه با توجه به تفاوتهاي عمده‌اي كه بين بيمارهايي رواني و بيماريهايي جسماني وجود دارد، بهداشت رواني در عملي ساختن اهداف خود با مشكلات فراواني روبروست.

علائم رفتاري، هيجاني و شناختي ممكن است در پاسخ به حوادث پراسترس ايجاد شود يك يا چند عامل استرس‌زا مي تواند زمينه ساز بيماريها و اختلالات روانپزشكي باشد. تعداد و شدت عامل استرس‌زا هميشه پيش بيني كننده ي شدت علائم و اختلال روانپزشكي نيست. عامل استرس‌زا ممكن است منفرد، متعدد، يا مداوم باشد. بيماري جسمي يكي از عوامل استرس‌زا مي باشد كه در صورت مزمن شدن مي تواند خطري براي بهداشت رواني فرد محسوب شود.

بايد بدانيم كه خانواده، اجتماع و متخصصين رشته هاي مختلف طب همانند روانپزشكان در بهداشت رواني بيماران مبتلا به بيماريهاي جسماني نقش بسزايي دارند. براي مثال، خانواده و اجتماع با رعايت مورد پيشگيري كننده از ابتلا به بيماريهاي جسمي (در حد امكان) و با حمايت عاطفي و اجتماعي از بيماران بعد از ابتلا به بيماريهاي جسماني و قبول و پذيرش بيماري به جاي طرد آنان مي توانند در زمينه بالا بردن بهداشت روان فدر يا حداقل متعادل نمودن آن نقش مفيدي ايفا كنند.

موضوع و بيان مسئله
- بررسي بهداشت رواني بيماران سرطاني شيمي درماني شده بيمارستان امام حسين (ع) تهران در تابستان ۸۵ .
سرطان، يك بيماري است كه تغيير تصور زندگي، تهديد به كاهش عملكرد فرد و تهديد به تغييرات ظاهري را موجب مي شود.
تشخيص سرطان باعث ايجاد بخران در زندگي فرد مي شود. بيمار بايستي سعي كند سطح ناراحتي هيجاني خود را ضمن تصميم گيريهاي حياتي براي درمان كنترل كند. نگرانيهاي اصلي بيمار عبارتند از ترسهاي ناشي از مرگ، وابستگي، بدشكل شدن ، ناتواني، طرد و قطع روابط، مسائل مالي. واكنشهاي بيمار به وسيله عوامل روان شناختي و بين فردي تعديل مي شوند. عوامل مديكال عبارتند از: محل تومور، علائم، سير بيماري. عوامل روان شناختي شامل منش،  توانايي تطابق ، قدرت ايگو  و مرحله تكاملي  زندگي و اثرات و معناي سرطان در آن مرحله هستند. عوامل بين فردي مربوط به خانواده و حمايتهاي اجتماعي هستند.
بيماران ممكن است، اضطراب، غمگيني، ترس و خشم را تجربه كنند يا ممكن است بي حسي و كرخت شوند. گناه و مكانيزمهاي مشترك در آن، نقش اصلي را بازي مي كنند. از نظر شناختي بيماران ممكن است با حالت تهاجمي در جستجوي اطلاعات باشند، يا گيج و فلج يا ناتوان براي تمركز حواس شوند.ممكن است شكايات بدني زياد شود و فعاليت روزانه، اشتها و خواب آشفته

گردد. واكنشهاي استرس حاد ممكن است شديد باشد ولي معمولاً متغير و گذرا هستند. وقتي اختلال بيش از ۱۴- ۱۰ روز طول بكشد باسيتي بيمار را از نظر وضعيت روانپزشكي ارزيابي كرد.

   فهرست مطالب :
فصل اول : كليات پژوهش
مقدمه
موضوع و بيان مسئله
اهميت و ضرورت پژوهش
فرضيه هاي پژوهش
تعاريف عملياتي متغيرها
فصل دوم : پيشينه هاي پژوهش
مفاهيم بهداشت رواني
انواع پيشگيري در بهداشت رواني
سرطان – عوامل روان شناختي مؤثر در بروز سرطان
روند بيماري
پيش آگاهي
سندرم هاي روانپزشكي در بيماران سرطاني
درمان
زندگي پس از سرطان
فصل سوم : روش اجرايي پژوهش
جامعه آماري
نمونه
پاسخ گويي و نمره گذاري
ميزانهاي روايي
ميزانهاي باليني
فصل چهارم : تجزيه و تحليل آماري
فصل پنجم : نتيجه گيري
محدوديتهاي پژوهش
پيشنهادات پژوهش
منابع

منابع و مآخذ

-        بهداشت‌رواني، حمزه گنجي، انتشارات ارسباران ، چاپ ششم ، بهار ۸۴٫

-        بهداشت‌رواني، بهروز ميلاني فر، نشر قومس.

-        اصول و مباني بهداشت‌رواني، دكتر شهريار شهيدي، دكتر مصطفي حمديه، انتشارات سمت، ۸۱٫

-        بهداشت‌رواني، سعيد شاملو، انتشارات رشد، ۸۰٫

-        آسيب‌شناسي‌رواني، حسين آزاد، جلد اول، انتشارات بعثت، چاپ هشتم، بهار ۸۴٫

-        اختلالات رواني تني، تأليف بنجامين ولمن، ترجمه دكتر بهمن نجاريان، محسن دهقاني، انتشارات رشد.

-        «كار، فشاررواني، بيماري، اميد به زندگي» ترجمه دكتر ابوالقاسم نوري و عباسعلي پورخاقان، انتشارات دانشگاه اصفهان ۸۱٫

-        راهنماي پزشكي خانواده «ژنتيك ، توارث، سرطان» ترجمه حميدرضا صفا، انتشارات سنبله، ۸۲٫

-        انجمن پزشكي بريتانيا، سرطان «تأليف پروفسور، جي جي. ليس»، انتشارات سپهر انديشه، ۸۳٫

-        روش تحقيق در روان‌شناسي و علوم‌تربيتي، دكتر علي لاور، انتشارات نشر ويرايش ۸۱٫

-        اختلالات و آمار كاربردي در روان‌شناسي و علوم‌تربيتي، دكتر علي دلاور. ۸۱٫

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

مقدمه:

 اكنون كه از پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي با عراق سال ها مي گذرد، بايد ارزش ها و آرمان هاي اصيل و ارزش هاي اسلام ناب محمدي (ص) را در جامعه پيدا كنيم كه اين امر در زماني انجام مي پذيرد كه فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه پي‌ريزي و نهادينه شود.

اصولاً يكي از مسائل مهم جامعه اي كه مدعي حضور گفتگوي تمدن هاست پي بردن به اصالت تمدن ها و فرهنگ ها و انگيزة خالص و ناب شهدا است. در اين عرصه تنها زمينه اي كه از فرهنگ و شهادت داشتيم عنواني بود كه در طوب زندگي خود در لوح روح خود حك كرده ايم. زمينه اي كه خانواده ها يا شهدا و ايثارگران داراي درك بالاتر و بهتري از آن هستند براي اين موضوع ما به كتاب هايي كه فلسفه ايثار و فرهنگ آن را عميق تر بيان كرده بسيار توجه و اشاره كرديم.

مسئله ديگر كه ما در اين مقاله و يا تحقيق آن را مورد توجه قرار داديم، ارزش هايي بود كه در جوامع و اديان مختلف براي ناميدن يك فرد به عنوان شهيد ملاك قرار مي‌گيرد. پس براي اين امر ابتدا بايد انگيزه هاي شهادت طلبي را در جوامع مختلف بررسي كرديم.

نتايج اين پژوهش به ما كمك مي‌كند تا هاله اي از تقدس و معنويت و روح، را فرا گيرد و در درك بهتر فرهنگ ايثار و شهادت ما را ياري دهد.

۱-۱بيان مسئله

مسئله مورد نظر در پژوهش حاضر بررسي جايگاه ايثار در منابع اسلامي، انواع ايثار، تذثير ايثار فرهنگ فرد و اجتماع و عوامل گسترش دهنده و باز دارنده ايثار مي‌باشد.

۱-تعريف مفهومي ايثار و جايگاه آن در اسلام؟

۲-بررسي انواع ايثار

۳-تأثير ايثار بر فرد و اجتماع

۴-بررسي عوامل گسترش دهنده و بازدارنده ايثار

۵-بررسي ايثار و شهادت در دين هاي مسيح و يهود

۲-۱- اهميت و ضرورت مسئله:

تاريخ نهضت هاي اسلامي آكنده از حضور مردان و زناني است كه در عرصة جهاد، خالصانه به ميدان عمل آمدند و با جان فشاني و ايثار، بي نام و نشان از خويش، حق را بر اريكة عدالت نشاندند در اين نوشتار تلاش شده است تا در دو بخش مجزا پس از مقدمه، تعاريف و مفاهيم فرهنگ ايثار و مصاديق عيني و عملي آن به شكل مشروح بيان شود.

فرهنگ شهادت و ايثار، تجلي بخش هويت ديني و احياي ارزش هايي است كه حيات انديشه يك جامعة انساني را ضمانت مي‌كند و بهداشت رواني انسان را در عرصه هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي شكل مي‌دهد. به ديگر سخن، شهيدان، در يك انتخاب آگاهانه، با نفي خويش به نفع جامعه و يك انديشه همت مي گمارند، و فضاي رخوت و غفلت عصر خود را به فضاي تلاش و بينش فرا مي خوانند. آنان به كابلد بي رمق يك جامعه، روح خودباوري مي دهند و حيات و حركت ارزش هايي كه در طوفان حوادث به فراموشي سپرده شده است به منصة ظهور مي رسانند.

فهرست مطالب

فصل اول: كليات……………………………………………………………………………………………………………………..

۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….

۲- بيان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………..

۲-۱ اهميت و ضرورت مسئله……………………………………………………………………………………………….

۳-۱ اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….

۴-۱ جامعه آماري…………………………………………………………………………………………………………………..

۵-۱ نمونه و روش نمونه گيري…………………………………………………………………………………………….

۶-۱ روش تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………

۷-۱ مراحل اجراي تحقيق…………………………………………………………………………………………………….

۸-۱ مشكلات تحقيق……………………………………………………………………………………………………………..

۹-۱ ارائه پيشنهادات………………………………………………………………………………………………………………

فصل دوم: ايثار در منابع اسلامي……………………………………………………………..

۲-تعريف ايثار………………………………………………………………………………………………………………………….

۱-۲ نمونه اي از آيات قرآن كريم درباره ايثار و شهادت…………………………………………………….

۳-انواع ايثار…………………………………………………………………………………………………………………………….

۱-۳ جهاد………………………………………………………………………………………………………………………………..

۲-۳ شهادت…………………………………………………………………………………………………………………………….

۳-۳ فناي عاشق در معشوق………………………………………………………………………………………………….

۴-۳ دهش و بخشش……………………………………………………………………………………………………………..

۵-۳ انفاق………………………………………………………………………………………………………………………………..

۶-۳ جامعه پزشكي…………………………………………………………………………………………………………………

۴-ايثار پيامبر (ص) و اهل بيت(ع)……………………………………………………………………………………….

۱-۴ ايثار پيامبر در راه ترويج اسلام……………………………………………………………………………………..

۱-۱-۴ ايثار در آئين محمدي (ص) و ائمه اطهار (ع)…………………………………………………………

۲-۱-۴ ايثار انصار نسبت به مهاجران……………………………………………………………………………………

۲-۴ ايثار حضرت علي……………………………………………………………………………………………………………

۳-۴ حماسه حسيني……………………………………………………………………………………………………………..

۵ شهادت…………………………………………………………………………………………………………………………………

۱-۵ فلسفه وجودي فرهنگ ايثار و شهادت در مكتب اسلام……………………………………………..

۱-۱-۵ ايثار و شهادت در تاريخ اسلام………………………………………………………………………………….

۲-۵ شهادت طلبي و انتفاضه…………………………………………………………………………………………………

۳-۵ انگيزه هاي شهادت طلبي……………………………………………………………………………………………..

۴-۵ شهادت در دين يهود……………………………………………………………………………………………………..

۵-۵ شهادت در مسيحيت……………………………………………………………………………………………………..

۶-۵ ايثار و شهادت طلبي در تاريخ پر بار انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي……………………..

۱-۶-۵ شهيد و شهادت از ديدگاه امام خميني (ره)…………………………………………………………..

۲-۶-۵ شهادت در بسته تاريخ از ديدگاه امام خميني (ره)………………………………………………..

۳-۶-۵ مفهوم و ارزش شهادت از ديدگاه امام خميني (ره)……………………………………………….

۴-۶-۵ مقام و منزلت شهدا از ديدگاه امام خميني (ره)…………………………………………………….

فصل سوم: تأثير ايثار در تكامل فرد و اجتماع………………………………………….

۶-تأثير ايثار در تكامل فرد……………………………………………………………………………………………………..

۱-۶ ايثار و خدا محوري…………………………………………………………………………………………………………

۲-۶ نقش ايثار در رشد و تعالي انسان………………………………………………………………………………….

۳-۶ ايثار و عزت نفس……………………………………………………………………………………………………………

۴-۶ ايثار و توجه به آخرت……………………………………………………………………………………………………

۵-۶ ايثار و صبوري در برابر ناملايمات………………………………………………………………………………….

۷- تأثير ايثار در تكامل اجتماع…………………………………………………………………………………………….

۸-ترويج فرهنگ ايثار در حوزه اجتماعي…………………………………………………………………………….

۱-۸ سطح نخست (خانواده)………………………………………………………………………………………………….

۲-۸ سطح دوم (محيط جغرافيايي)………………………………………………………………………………………

۳-۸-سطح سوم (جامعه)……………………………………………………………………………………………………….

۹-ترويج ايثار در حوزه فرهنگي…………………………………………………………………………………………….

۱۰-ترويج ايثار در حوزه سياسي …………………………………………………………………………………………

۱۱- ترويج ايثار در حوزه اقتصادي……………………………………………………………………………………….

فصل چهارم: بررسي ديدگاه دانش آموزان در خصوص مفهوم ايثار و تأثير در تكامل فرد

و اجتماع………………………………………………………………………………………………………………………………….

۱۲-جداول و نتايج………………………………………………………………………………………………………………….

۱۳-نتيجه گيري……………………………………………………………………………………………………………………..

۱۴-فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………..

۱۵-ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………….

۱-۱۵ نمونه پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………..

۲-۱۵ نمونه مصاحبه………………………………………………………………………………………………………………

منابع و مآخذ:

۱-بابازاده، علي اكبر، سيماي حكومتي امام علي (ع). قم، انتشارات انصاريان، ۱۳۷۸

۲-انصاريان، حسين، ديار عاشقان، جلد هفتم، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، ۱۳۷۳

۳-عميد زنجاني، عباسعلي، انقلاب اسلامي و ريشه هاي آن، فرهنگ ارشاد اسلامي، ۱۳۷۵

۴-دكتر علي شريعتي، هبوط در كوير، چاپ هفتم، انتشارات سبز، ۱۳۶۹

۵-استاد شهيد مرتضي مطهري، سيري در نهج البلاغه، چاپ دوم، ۱۳۵۴

۶-عاملي، جواد، حماسه و عرفان، مركز نشر اسراء، چاپ دوم، ۱۳۷۷

۷-منصوري لاريجاني، اسماعيل، زمزم عشق، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي آيه، چاپ دوم، ۱۳۸۱

۸-عليخاني، علي اكبر، بحراني مرتضي، شهيد و شهادت در ادعيه و زيارت، نشر شاهد، چاپ اول، ۱۳۸۰

۹-عباسعلي عميد زنجاني، جهاد از ديدگاه امام علي(ع) در نهج البلاغه، انتشارات سهامي چاپخانه اي وزارت ارشاد اسلامي، بهار ۱۳۶۵

۱۰-جبران خليل جبران، پيامبر، ترجمه دكتر الهي قمشه اي، انتشارات روزنه، پاييز ۱۳۷۸

۱۱-الاصفهاني الراغب، المفردات في غريب القرآن، دفتر نشر كتاب، ۱۴۰۴

۱۲-جمال الدين الافريقي المصدري، ابولفضل، لسان العرب (بيروت: دارالصادر)ج ۳

۱۳-دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت هم انديشي فرهنگ ايثار و شهادت چاپ اول، تابستان ۱۳۸۳

منصوري لاريجاني، اسماعيل- عاشقان بي ادعا- انتشارات خادم الرضا (ع)- چاپ اول، تابستان ۸۲

۱۴-شهود، فصل نامة فرهنگي پژوهشي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، شماره ۳، تابستان ۱۳۷۹

۱۵-شهود، فصل نامة فرهنگي پژوهشي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، شمارة ۶ و ۷، بهار و تابستان ۱۳۷۹

۱۶-شهود، فصل نامة فرهنگي پژوهشي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، شمارة ۴، پاييز ۱۳۷۹

۱۷-پيشگامان، ماهنامة فرهنگي-آموزشي سازمان بسيج دانش آموزي، بهمن ماه ۱۳۸۳

چشمه سهرابي، مظفر، زير نظر علي شكويي، تهران نشر شاهد، ۱۳۷۸

۱۸-لغت نامة خدا

۱۹-صحيفة نور، ج ۲۰

۲۰-صحيفة نور، ج ۱۸

۲۱-جلوه هاي حكمت، واژة صبر

۲۲-صافي

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

مقدمه:

 اكنون كه از پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي با عراق سال ها مي گذرد، بايد ارزش ها و آرمان هاي اصيل و ارزش هاي اسلام ناب محمدي (ص) را در جامعه پيدا كنيم كه اين امر در زماني انجام مي پذيرد كه فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه پي‌ريزي و نهادينه شود.

اصولاً يكي از مسائل مهم جامعه اي كه مدعي حضور گفتگوي تمدن هاست پي بردن به اصالت تمدن ها و فرهنگ ها و انگيزة خالص و ناب شهدا است. در اين عرصه تنها زمينه اي كه از فرهنگ و شهادت داشتيم عنواني بود كه در طوب زندگي خود در لوح روح خود حك كرده ايم. زمينه اي كه خانواده ها يا شهدا و ايثارگران داراي درك بالاتر و بهتري از آن هستند براي اين موضوع ما به كتاب هايي كه فلسفه ايثار و فرهنگ آن را عميق تر بيان كرده بسيار توجه و اشاره كرديم.

مسئله ديگر كه ما در اين مقاله و يا تحقيق آن را مورد توجه قرار داديم، ارزش هايي بود كه در جوامع و اديان مختلف براي ناميدن يك فرد به عنوان شهيد ملاك قرار مي‌گيرد. پس براي اين امر ابتدا بايد انگيزه هاي شهادت طلبي را در جوامع مختلف بررسي كرديم.

نتايج اين پژوهش به ما كمك مي‌كند تا هاله اي از تقدس و معنويت و روح، را فرا گيرد و در درك بهتر فرهنگ ايثار و شهادت ما را ياري دهد.

۱-۱بيان مسئله

مسئله مورد نظر در پژوهش حاضر بررسي جايگاه ايثار در منابع اسلامي، انواع ايثار، تذثير ايثار فرهنگ فرد و اجتماع و عوامل گسترش دهنده و باز دارنده ايثار مي‌باشد.

۱-تعريف مفهومي ايثار و جايگاه آن در اسلام؟

۲-بررسي انواع ايثار

۳-تأثير ايثار بر فرد و اجتماع

۴-بررسي عوامل گسترش دهنده و بازدارنده ايثار

۵-بررسي ايثار و شهادت در دين هاي مسيح و يهود

۲-۱- اهميت و ضرورت مسئله:

تاريخ نهضت هاي اسلامي آكنده از حضور مردان و زناني است كه در عرصة جهاد، خالصانه به ميدان عمل آمدند و با جان فشاني و ايثار، بي نام و نشان از خويش، حق را بر اريكة عدالت نشاندند در اين نوشتار تلاش شده است تا در دو بخش مجزا پس از مقدمه، تعاريف و مفاهيم فرهنگ ايثار و مصاديق عيني و عملي آن به شكل مشروح بيان شود.

فرهنگ شهادت و ايثار، تجلي بخش هويت ديني و احياي ارزش هايي است كه حيات انديشه يك جامعة انساني را ضمانت مي‌كند و بهداشت رواني انسان را در عرصه هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي شكل مي‌دهد. به ديگر سخن، شهيدان، در يك انتخاب آگاهانه، با نفي خويش به نفع جامعه و يك انديشه همت مي گمارند، و فضاي رخوت و غفلت عصر خود را به فضاي تلاش و بينش فرا مي خوانند. آنان به كابلد بي رمق يك جامعه، روح خودباوري مي دهند و حيات و حركت ارزش هايي كه در طوفان حوادث به فراموشي سپرده شده است به منصة ظهور مي رسانند.

فهرست مطالب

فصل اول: كليات……………………………………………………………………………………………………………………..

۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….

۲- بيان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………..

۲-۱ اهميت و ضرورت مسئله……………………………………………………………………………………………….

۳-۱ اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….

۴-۱ جامعه آماري…………………………………………………………………………………………………………………..

۵-۱ نمونه و روش نمونه گيري…………………………………………………………………………………………….

۶-۱ روش تحقيق……………………………………………………………………………………………………………………

۷-۱ مراحل اجراي تحقيق…………………………………………………………………………………………………….

۸-۱ مشكلات تحقيق……………………………………………………………………………………………………………..

۹-۱ ارائه پيشنهادات………………………………………………………………………………………………………………

فصل دوم: ايثار در منابع اسلامي……………………………………………………………..

۲-تعريف ايثار………………………………………………………………………………………………………………………….

۱-۲ نمونه اي از آيات قرآن كريم درباره ايثار و شهادت…………………………………………………….

۳-انواع ايثار…………………………………………………………………………………………………………………………….

۱-۳ جهاد………………………………………………………………………………………………………………………………..

۲-۳ شهادت…………………………………………………………………………………………………………………………….

۳-۳ فناي عاشق در معشوق………………………………………………………………………………………………….

۴-۳ دهش و بخشش……………………………………………………………………………………………………………..

۵-۳ انفاق………………………………………………………………………………………………………………………………..

۶-۳ جامعه پزشكي…………………………………………………………………………………………………………………

۴-ايثار پيامبر (ص) و اهل بيت(ع)……………………………………………………………………………………….

۱-۴ ايثار پيامبر در راه ترويج اسلام……………………………………………………………………………………..

۱-۱-۴ ايثار در آئين محمدي (ص) و ائمه اطهار (ع)…………………………………………………………

۲-۱-۴ ايثار انصار نسبت به مهاجران……………………………………………………………………………………

۲-۴ ايثار حضرت علي……………………………………………………………………………………………………………

۳-۴ حماسه حسيني……………………………………………………………………………………………………………..

۵ شهادت…………………………………………………………………………………………………………………………………

۱-۵ فلسفه وجودي فرهنگ ايثار و شهادت در مكتب اسلام……………………………………………..

۱-۱-۵ ايثار و شهادت در تاريخ اسلام………………………………………………………………………………….

۲-۵ شهادت طلبي و انتفاضه…………………………………………………………………………………………………

۳-۵ انگيزه هاي شهادت طلبي……………………………………………………………………………………………..

۴-۵ شهادت در دين يهود……………………………………………………………………………………………………..

۵-۵ شهادت در مسيحيت……………………………………………………………………………………………………..

۶-۵ ايثار و شهادت طلبي در تاريخ پر بار انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي……………………..

۱-۶-۵ شهيد و شهادت از ديدگاه امام خميني (ره)…………………………………………………………..

۲-۶-۵ شهادت در بسته تاريخ از ديدگاه امام خميني (ره)………………………………………………..

۳-۶-۵ مفهوم و ارزش شهادت از ديدگاه امام خميني (ره)……………………………………………….

۴-۶-۵ مقام و منزلت شهدا از ديدگاه امام خميني (ره)…………………………………………………….

فصل سوم: تأثير ايثار در تكامل فرد و اجتماع………………………………………….

۶-تأثير ايثار در تكامل فرد……………………………………………………………………………………………………..

۱-۶ ايثار و خدا محوري…………………………………………………………………………………………………………

۲-۶ نقش ايثار در رشد و تعالي انسان………………………………………………………………………………….

۳-۶ ايثار و عزت نفس……………………………………………………………………………………………………………

۴-۶ ايثار و توجه به آخرت……………………………………………………………………………………………………

۵-۶ ايثار و صبوري در برابر ناملايمات………………………………………………………………………………….

۷- تأثير ايثار در تكامل اجتماع…………………………………………………………………………………………….

۸-ترويج فرهنگ ايثار در حوزه اجتماعي…………………………………………………………………………….

۱-۸ سطح نخست (خانواده)………………………………………………………………………………………………….

۲-۸ سطح دوم (محيط جغرافيايي)………………………………………………………………………………………

۳-۸-سطح سوم (جامعه)……………………………………………………………………………………………………….

۹-ترويج ايثار در حوزه فرهنگي…………………………………………………………………………………………….

۱۰-ترويج ايثار در حوزه سياسي …………………………………………………………………………………………

۱۱- ترويج ايثار در حوزه اقتصادي……………………………………………………………………………………….

فصل چهارم: بررسي ديدگاه دانش آموزان در خصوص مفهوم ايثار و تأثير در تكامل فرد

و اجتماع………………………………………………………………………………………………………………………………….

۱۲-جداول و نتايج………………………………………………………………………………………………………………….

۱۳-نتيجه گيري……………………………………………………………………………………………………………………..

۱۴-فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………..

۱۵-ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………….

۱-۱۵ نمونه پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………..

۲-۱۵ نمونه مصاحبه………………………………………………………………………………………………………………

منابع و مآخذ:

۱-بابازاده، علي اكبر، سيماي حكومتي امام علي (ع). قم، انتشارات انصاريان، ۱۳۷۸

۲-انصاريان، حسين، ديار عاشقان، جلد هفتم، انتشارات سازمان تبليغات اسلامي، ۱۳۷۳

۳-عميد زنجاني، عباسعلي، انقلاب اسلامي و ريشه هاي آن، فرهنگ ارشاد اسلامي، ۱۳۷۵

۴-دكتر علي شريعتي، هبوط در كوير، چاپ هفتم، انتشارات سبز، ۱۳۶۹

۵-استاد شهيد مرتضي مطهري، سيري در نهج البلاغه، چاپ دوم، ۱۳۵۴

۶-عاملي، جواد، حماسه و عرفان، مركز نشر اسراء، چاپ دوم، ۱۳۷۷

۷-منصوري لاريجاني، اسماعيل، زمزم عشق، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي آيه، چاپ دوم، ۱۳۸۱

۸-عليخاني، علي اكبر، بحراني مرتضي، شهيد و شهادت در ادعيه و زيارت، نشر شاهد، چاپ اول، ۱۳۸۰

۹-عباسعلي عميد زنجاني، جهاد از ديدگاه امام علي(ع) در نهج البلاغه، انتشارات سهامي چاپخانه اي وزارت ارشاد اسلامي، بهار ۱۳۶۵

۱۰-جبران خليل جبران، پيامبر، ترجمه دكتر الهي قمشه اي، انتشارات روزنه، پاييز ۱۳۷۸

۱۱-الاصفهاني الراغب، المفردات في غريب القرآن، دفتر نشر كتاب، ۱۴۰۴

۱۲-جمال الدين الافريقي المصدري، ابولفضل، لسان العرب (بيروت: دارالصادر)ج ۳

۱۳-دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت هم انديشي فرهنگ ايثار و شهادت چاپ اول، تابستان ۱۳۸۳

منصوري لاريجاني، اسماعيل- عاشقان بي ادعا- انتشارات خادم الرضا (ع)- چاپ اول، تابستان ۸۲

۱۴-شهود، فصل نامة فرهنگي پژوهشي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، شماره ۳، تابستان ۱۳۷۹

۱۵-شهود، فصل نامة فرهنگي پژوهشي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، شمارة ۶ و ۷، بهار و تابستان ۱۳۷۹

۱۶-شهود، فصل نامة فرهنگي پژوهشي بنياد شهيد انقلاب اسلامي، شمارة ۴، پاييز ۱۳۷۹

۱۷-پيشگامان، ماهنامة فرهنگي-آموزشي سازمان بسيج دانش آموزي، بهمن ماه ۱۳۸۳

چشمه سهرابي، مظفر، زير نظر علي شكويي، تهران نشر شاهد، ۱۳۷۸

۱۸-لغت نامة خدا

۱۹-صحيفة نور، ج ۲۰

۲۰-صحيفة نور، ج ۱۸

۲۱-جلوه هاي حكمت، واژة صبر

۲۲-صافي

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

مقايسه تاثير الگوي مبتني بر روش مشاركتي و الگوي مبتني بر روش يادگيري انفرادي+ پرسشنامه ۷۷ صفحه اي

چكيده :

 هدف از انجام اين پژوهش مقايسه تاثير الگوي مبتني بر روش مشاركتي و الگوي مبتني بر روش يادگيري انفرادي بر ميزان يادگيري و ياد داري در درس علوم دانش آموزان دختر پايه‌ي پنجم منطقه ۵ تهران بوده است .

دراين پژوهش فرضيه‌ها به اين نكته اشاره دارند كه بين دو الگوي مشاركتي و انفرادي تفاوت وجود دارد .

 جامعه آماري را كليه دانش آمزان دختري كه در منطقه ۵ درسال تحصيلي ۸۷- ۸۶ در شهر تهران به تحصيل مشغول بوده را شامل شده است .

 جهت نمونه‌گيري از روش نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌اي استفاده شده به اين صورت كه ۴۰ نفر به صورت كاملاً تصادفي انتخاب شد و در دو گروه ۲۰ نفري آزمايش و گواه تقسيم شده‌اند .

 ابزار جمع آوري اطلاعات آزمون محقق ساخته بود كه قبل و بعد از اعمال متغيرهاي مستقل بر روي دانش آموزان اجرا شد بعد از ۲۰ روز از اجراي متغيرها نيز آزمون يادداري اجرا گرديد كه اين آزمون موازي آزمون يادگيري بوده . براي محاسبه معني‌داري نتايج در بين گروهها از آزمون T مستقل استفاده شد .

 نتايج اين پژوهش به اين شرح است :

الگوي مبتني بر روش يادگيري مشاركتي نسبت به الگوي مبتني بر روش يادگيري انفرادي در يادگيري و يادداري تفاوت معني داري را نتشان مي دهد .

مقدمه

 درگذشته اعتقاد بر اين بود در كلاسها يادگيري واقعي صورت مي‌گيرد كه دانش آموزان ساكت و آرام در گوشه‌اي نشسته و به صحبتهاي معلم گوش فرا دهد . امروزه با توجه به تغييرات روز افزون فناوري از معلمان نيز خواسته مي‌شود از روشها و برنامه‌هايي استفاده كنند كه دانش آموزان را به فعاليت وادار كند .

 تغيير در شيوه‌هاي ياددهي – يادگيري و استراتژيهاي تدريس و ابداع و نوآوري فراوان و مستمر در اين زمينه ، راهبردهاي ياددهي – يادگيري جديد كاربردي و اثر بخش را فراروي معلمان قرار داده كه در صورت آموزش آنها توسط معلمان امكان آموزشي خوبي در اختيار آنها قرار مي گيرد كه مي‌تواند به فراخور شرايط ، ويژگيها و مشكلات هر يك از كلاسهاي خود از آنها كه بالاترين بهره و استفاده را ببرند . به عنوان مثال راهبردهايي همچون ،‌حل مسئله ،‌شبيه سازي ، ايفاي نقش و بارش مغزي كه هم اكنون در كشورهاي توسعه يافته به عنوان راهبردهاي مشاركتي و تعاملي در امر ياددهي – يادگيري فراگيران كاربرد فراواني يافته است ولي در حال حاضر در نزد اكثر معلمان مهجور و ناشناخته مانده است كاربرد اين روشها درحين تدريس توسط معلمان ، در تعميق يادگيري فراگيران و نهادينه شدن اطلاعات و كاربردي شدن آنها نقش بسزايي دارد و در واقع با اين روشها ،‌مي‌توان به جاي انتقال صرف مفاهيم ، در نزد دانش آموزان مفهوم سازي كرد ( فضلي خاني ، ۱۳۸۰)

منابع فارسي

-       آقازاده، محرم، (۱۳۸۴)، ساختار يادگيري از طريق همياري، نشريه رشد تكنولوژي آموزشي

-   آقازاده، محرم، ۱۳۸۴)، راهنمايي نوين تدريس، انتشارات آييز (بعد از اين قسمت يك مورد ديگر در صحنه آخر وجود دارد)، اسكات، جوانا و همكاران (۱۳۸۵). يادگيري مشاركتي، ترجمه محمد اميني و منصور مرعشي، انتشارات مدرسه، چاپ چهارم.

-   اديب نيا، اسد (۱۳۸۳) بررسي موانع اجرايي روش هاي تدريس فعال در مدارس ابتدايي شهر تهران، طرح پژوهشي، موسسه پژوهشي و برنامه ريزي درسي و نوآوري هاي آموزشي.

-       اديب بنا، اسد (۱۳۸۵) روشهاي تدريس پيشرفته، جزوه درسي، تهران

-       اديب نيا، اسد (۱۳۸۶) روشها و فنون تدريس علوم تجربي در دوره ابتدايي، جزوه درسي، تهران

-   اليس، سوزان و والن، سوزان. «۱۳۸۲٫ (آشنايي با يادگيري از طريق همياري». (چاپ هفتم)، ترجمه طاهره رستگار و مجيد ملكان.

-   ايوبي، حسن (۱۳۷۷). «مقايسه يادگيري مشاركتي و يادگيري سنتي (متداول) بر پيشرفت تحصيلي و حرمت خود دانش آموزان دختر پايه سوم متوسطه رشته علوم انساني». پايان نامه كار شناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبائي.

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

چكيده :

در عصر حاضر كه دوره پيشرفت فناوري به خصوص فناوري اطلاعاتي و ارتباطي است كمتر حرفه اي را مي بينيم كه دستخوش تغيير و تحول قرار نگرفته باشد . توليد اطلاعات ، سازماندهي و اشاعه اطلاعات در سايه وجود رايانه و اينترنت شكل تازه اي به خود گرفته است به طوري كه نمي توان از تأثير اين ابزار بر انسان چشم پوشيد و ابعاد مثبت آن را در بروز استعدادها و خلاقيت ها ناديده گرفت.
با توجه به تأثير بسيار زياد اين ابزار بر دانش آموزان و كم توجهي معلمين و مسؤولين به اين امر مهم ، مي بايست كارهاي تحقيقي و پژوهشي زيادي انجام گيرد تا همگان به اهميت اين تغيير و تحول پي ببرند .
بررسي آثار رايانه بر رشد خلاقيت دانش آموزان و معرفي شيوه هاي مؤثر و مفيد كاربرد آن در بروز خلاقيت تحقيقات گسترده اي را مي طلبد كه با يك برنامه محدود امكان نتيجه گيري درست و دقيق محال مي نمايد و لازم است شاخص هاي گوناگوني مورد توجه    قرار گيرند .
در اين پژوهش ابتدا به تعريف واژه خلاقيت از ديدگاه صاحبنظران پرداخته شده است . سپس عوامل مؤثر در بروز خلاقيت ، رايانه به عنوان ابزار آموزشي ، فوايد و اهميت استفاده

از رايانه ، علت عدم كاربرد چشمگير رايانه در آموزش و پرورش ، ضرورت توسعه فناوري اطلاعات و استفاده از اينترنت و مهمتر از همه روش هاي مؤثر كاربرد رايانه در بروز خلاقيت و . . .  مورد بررسي قرارگرفته است .
بر مبناي موضوع پژوهش به ارائه و اجراي پرسشنامه اي كوتاه مبادرت ورزيده شده است .
در پايان توصيه ها ، موانع و مشكلات و شرايط اجرايي كاربرد رايانه در آموزش و پرورش مورد بررسي قرار گرفته است .
اميد است كه در آينده اي بسيار نزديك به نقش اين ابزار مهم بيشتر از حال توجه گردد و تحقيقات گسترده اي توسط طالبان علم و پيشرفت انجام گيرد .

ضرورت و اهميت تحقيق :
ضرورت توسعه فن آوري اطلاعات و استفاده از اينترنت در آموزش و پرورش
رايانه ماشيني است كه سرآمد فناوري عصر حاضر به شمار مي آيد . با توجه به پيچيدگي جهان امروز لازم است ما نيز فناوري خود را با پيشرفت هاي موجود هماهنگ كرده و آن را با نيازهاي جامعه متناسب سازيم .
نوكردن نخست بايد از جايي آغاز شود كه به آموزش دانش ها و مهارت ها ي جديد و يادگيري عميق تر و سريعتر مي انجامد . پيشرفت سريع دانش بشري در قرن حاضر ، متنوع شدن نيازها ، تحولات سريع فن آوري به ويژه در زمينه ارتباطات ، تغييرات     عمده اي را بر جهان گذاشته و خواهد گذاشت .
استفاده از رايانه در انجام امور مختلف يك سازمان ، ايجاد دولت الكترونيكي ، تجارت الكترونيكي ، ايجاد دانشگاه ها و مدارس مجازي همگي محصول گسترش اينترنت و به طوركلي فناوري اطلاعات    است. امروزه اصطلاح فناوري اطلاعات به طور وسيعي در سطح جهان منتشر شده است كه آن را علم و مهارت درباره همه جنبه هاي به كارگيري رايانه ، ذخيره سازي داده ها و ارتباطات تعريف كرده اند .  فناوري اطلاعات را مي توان بخش فني نظام اطلاعاتي دانست كه شامل سخت افزار ، نرم افزار ،  پايگاه هاي اطلاعاتي و شبكه هاي ارتباطي است .
شايد اينترنت بزرگترين عامل تغيير فناوري ، تغيير شكل بازرگاني ، رسانه ها ، سرگرمي ها و جامعه از راه هاي حيرت انگيز در طول تاريخ باشد اما تمامي اين قدرت در حال حاضر بستگي به دگرگوني درآموزش و پرورش دارد . اينترنت امكان تحقق اين هدف را كه بتوانيم شرايط مناسب يادگيري را براي همه افراد كشور اعم از كودك ، نوجوان و  بزرگسال ،  زن و مرد فراهم سازيم به ما مي دهد .
واقعيت اين است كه ميليون ها نفر در جهان هنوز نمي توانند به اينترنت دسترسي داشته باشند و  نمي دانند كه چگونه شبكه جهاني دانش را در اختيار گيرند . آنان نمي دانند كه چگونه اطلاعات مورد نياز خود را به دست آورند ، چگونه از آن استفاده كنند ، چگونه آن را مبادله كنند و چگونه اين اطلاعات را براي خود محفوظ نگهدارند . اين افراد هم اكنون هم در معرض خطر هستند و براي رفع اين مشكل آموزشي بايد تدابيري اتخاذ شده و      اقدام هايي انجام شود .
به كارگيري فناوري اطلاعات و اينترنت و استفاده از امكانات رسانه هاي صوتي ، تصويري و گرافيكي آن  شرايط مناسبي را براي يادگيري و درك و فهم بيشتر تدريس معلمان فراهم مي سازد . در واقع اينترنت راه هاي متنوعي را پيش روي فراگيران و معلمان مي گذارد تا با تنوع بيشتري ياد گيرند و ياد دهند . استفاده از اينترنت باعث مشاركت و فعاليت افراد مي شود نه انفعال آنها و امكان تعامل و ارتباط فراگيران را ميسر مي سازد .
ارتقاء كيفيت آموزش از طريق شبكه و اينترنت يكي از انتظاراتي است كه از فناوري اطلاعات مي رود . يك سؤال مهم اين است كه آيا يادگيري از طريق رايانه و اينترنت به اندازه ساير شيوه هاي يادگيري اثر بخش است ؟
نتايج تحقيقات اخير در مورد اثر بخشي يادگيري از راه دور حاكي از آن است كه اين شيوه مي تواند در يادگيري اثربخش باشد به شرط اين كه بر كيفيت آن نظارت شود .
يكي ديگر از كاركردهاي اينترنت شناخت فرهنگ ملل ، شناخت تفاوت ها و تشابهات فرهنگي و دلايل اين تفاوت ها و تشابهات است .
افزايش انگيزه يادگيرندگان ، فعال كردن يادگيرندگان از طريق درگير كردن آنها با محتواي برنامه درسي و نيز كاهش هزينه هاي آموزشي در درازمدت از ديگر اثرات استفاده از فناوري اطلاعات در نظام آموزشي است .

فهرست مطالب

     عنوان                                                                                                                 صفحه

 فصل اول : كليات                          

ـ موضوع                                                                                             ۱

      ـ سؤال ﺗﺤﻘﻴق                                                                         ۱

ـ فرﺿﻴﻪ هاي ﺗﺤﻘﻴق                                                                                          ۱

ـ روش ﺗﺤﻘﻴق                                                                                                  ۱

ـ هدف ﺗﺤﻘﻴق                                                                                                  ٢

ـ ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق                                                                                   ٢

ـ مفاﻫﻴﻢ كلي                                                                                                  ۶

 فصل دوم : مباني نظري ﺗﺤﻘﻴق

ـ نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ هاي مربوط به روش آموزش به كمك راﻳﺎﻧﻪ                                           ٨

ـ برخي از نتايج تحقيق بين المللي توسعه ICT در آموزش و پرورش                                ۱٠

ـ استراتژي آموزش الكترونيكي در كشورهاي اروپايي                                                  ۱٣

ـ مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران                                                                  ۱۴

ـ رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پيشرفت تحصيلي                                                            ۱٨

ـ رابطه خلاقيت و نبوغ با بيماريهاي رواني                                                              ۱٩

ـ خلاقيت در سطح اجتماعي                                                                              ٢٠

ـ دانش                                                                                                        ٢۱

 فصل سوم : مزايا و محدوديت هاي سيستم هاي رايانه

ـ رايانه ماشين دلهره آور                                                                                   ٢٣

ـ محدوديت هاي رايانه                                                                                     ٢۵

ـ آموزش برنامه اي                                                                                          ٢۶

 ـ انواع برنامه هاي آموزش برنامه اي                                                                           ٢٧

ـ نتايج پژوهش هاي مربوط به روش آموزش برنامه اي                                             ٢٨

ـ ماشين آموزشي                                                                                      ٢٩

ـ آموزش به كمك رايانه                                                                                        ٣۱

ـ مزاياي آموزش رايانه اي                                                                                      ٣۶

ـ زمينه هاي تسهيل كننده توسعه ICT  در آموزش و پرورش                                    ٣٨

ـ يادگيري راهي به سوي پركردن شكاف ديجيتالي                                                  ٣٩

فصل چهارم : داده هاي آماري

ـ ابزار جمع آوري                                                                                               ۵٩

ـ روش جمع آوري اطلاعات                                                                                   ۵٩

ـ يافته هاي تحقيق                                                                                             ۵٩

ـ جدول شماره ۱                                                                                               ۶٠

ـ نمودار شماره ۱                                                                                               ۶۱

ـ جدول شماره ٢                                                                                               ۶٢

ـ نمودار شماره ٢                                                                                               ۶٣

ـ جدول شماره ٣                                                                                     ۶۴

ـ نمودار شماره ٣                                                                                     ۶۵

ـ جدول شماره ۴                                                                                               ۶۶

ـ نمودار شماره ۴                                                                                               ۶٧

ـ جدول كل                                                                                                     ۶٨

ـ نمودار كل                                                                                                      ۶٩

 

فصل پنجم : وارسي فرضيات و نتيجه گيري

ـ تجزيه و تحليل يافته ها                                                                                      ٧٠

ـ نتيجه گيري                                                                                                   ٧٠

 فصل ششم : اراﺋﻪ پيشنهادها و راهكارها

ـ فيلتر كردن راهي براي ايجاد محيط سالم در اينترنت                                                     ٧۴

ـ اثر بخش كردن استفاده از فناوري اطلاعات و اينترنت                                                     ٧٩

ـ راهكارهاي گسترش كارآمد و بهينه فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش . . .                 ٨٢

ـ آموزش الكترونيكي براي معلمان                                                                            ٨٧

ـ ديدگاه آرماني                                                                                                 ٨٩

ـ توصيه ها                                                                                                      ٩٠

ـ موانع و مشكلات اصلي در اجراي برنامه آموزش رايانه اي                                    ٩۱

ـ شرايط اجرايي                                                                                                 ٩٣

 ٭  پيوست ها

٭  منابع

منابع

۱. اتكينسون ، ريتا ، ال ، اتكينسون ، ريچارد ، اس ، هيلگارد ، ارنست ، ار ، زمينه               روانشناسي ، جلد اول ، ترجمه محمد تقي براهني و همكاران ، تهران ، انتشارات رشد ،      ۱٣٧٣
٢. انصاري جعفري ، رقيه ، بررسي راهبرد يادگيري و خلاقيت دانش آموزان ، پايان نامه
كارشناسي ارشد ،  ٧۵-٧۶
٣. بخشي ، لطفعلي ، آشنايي با كامپيوتر و داده پردازي ، انتشارات ساحل ، ۱٣٧٣
۴. برانيگان ، گري ، جي ، آزمون روانشناسي فعاليت هاي كاربردي يادگيري ، ترجمه فريبا
نبوي آل آقا ، تهران ، انتشارات اميركبير ، ۱٣٨۱
۵. پژوهش نامه آموزشي ، شماره هاي ۴٩ ـ ۵٠ ـ ۵۱ ، ۱٣٨۱
۶. پورافكاري ، نصرت الله ، فرهنگ جامع روانشناسي ـ روانپزشكي ، انتشارات فرهنگ
معاصر۱٣٧٣
٧. حسيني ، فخرالسادات ، بررسي آموزش به كارگيري راهبردهاي يادگيري بر خلاقيت و
پيشرفت تحصيلي ، پايان نامه كارشناسي ارشد ، ۱٣٨٠
٨. روزنامه جام جم ،  ٨  ارديبهشت ۱٣٨٢

٩. سيف ، علي اكبر ، روانشناسي پرورشي ، روانشناسي يادگيري و آموزش ، انتشارات آگاه
۱٣٨۱
۱٠. فصل نامه خلاقيت و نوآوري ، شماره هاي ۵ و ۶ ، زمستان ٨٢ و بهار ٨٣
۱۱. كريمي طاري ، كوروش ، جباريه ، عليرضا ، رحيمي ، حسين ، كار و رايانه ، ۱٣٧٩
۱٢. گلاور ، جان اي ، برونينگ ، راجر اچ ، روانشناسي تربيتي ـ اصول و كاربرد آن ، تهران
مركز نشر دانشگاهي ، ۱٣٧٨
۱٣. ماهنامه رشد ( تكنولوژي آموزشي ) ، دوره نوزدهم ، ارديبهشت ماه ٨٣ ، شماره ۱۵٧
۱۴. ماهنامه رشد ( مديريت مدرسه ) ، ارديبهشت ماه ۱٣٨٣ ، شماره هاي ٧ و ٨
۱۵. هرگنهان ، بي ، ار ، السون ، ام ، اچ ، مقدمه اي بر نظريه هاي يادگيري ، ترجمه علي
اكبر سيف ، تهران ، انتشارات دانا ، ۱٣٧۴

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

چكيده :

در عصر حاضر كه دوره پيشرفت فناوري به خصوص فناوري اطلاعاتي و ارتباطي است كمتر حرفه اي را مي بينيم كه دستخوش تغيير و تحول قرار نگرفته باشد . توليد اطلاعات ، سازماندهي و اشاعه اطلاعات در سايه وجود رايانه و اينترنت شكل تازه اي به خود گرفته است به طوري كه نمي توان از تأثير اين ابزار بر انسان چشم پوشيد و ابعاد مثبت آن را در بروز استعدادها و خلاقيت ها ناديده گرفت.
با توجه به تأثير بسيار زياد اين ابزار بر دانش آموزان و كم توجهي معلمين و مسؤولين به اين امر مهم ، مي بايست كارهاي تحقيقي و پژوهشي زيادي انجام گيرد تا همگان به اهميت اين تغيير و تحول پي ببرند .
بررسي آثار رايانه بر رشد خلاقيت دانش آموزان و معرفي شيوه هاي مؤثر و مفيد كاربرد آن در بروز خلاقيت تحقيقات گسترده اي را مي طلبد كه با يك برنامه محدود امكان نتيجه گيري درست و دقيق محال مي نمايد و لازم است شاخص هاي گوناگوني مورد توجه    قرار گيرند .
در اين پژوهش ابتدا به تعريف واژه خلاقيت از ديدگاه صاحبنظران پرداخته شده است . سپس عوامل مؤثر در بروز خلاقيت ، رايانه به عنوان ابزار آموزشي ، فوايد و اهميت استفاده

از رايانه ، علت عدم كاربرد چشمگير رايانه در آموزش و پرورش ، ضرورت توسعه فناوري اطلاعات و استفاده از اينترنت و مهمتر از همه روش هاي مؤثر كاربرد رايانه در بروز خلاقيت و . . .  مورد بررسي قرارگرفته است .
بر مبناي موضوع پژوهش به ارائه و اجراي پرسشنامه اي كوتاه مبادرت ورزيده شده است .
در پايان توصيه ها ، موانع و مشكلات و شرايط اجرايي كاربرد رايانه در آموزش و پرورش مورد بررسي قرار گرفته است .
اميد است كه در آينده اي بسيار نزديك به نقش اين ابزار مهم بيشتر از حال توجه گردد و تحقيقات گسترده اي توسط طالبان علم و پيشرفت انجام گيرد .

ضرورت و اهميت تحقيق :
ضرورت توسعه فن آوري اطلاعات و استفاده از اينترنت در آموزش و پرورش
رايانه ماشيني است كه سرآمد فناوري عصر حاضر به شمار مي آيد . با توجه به پيچيدگي جهان امروز لازم است ما نيز فناوري خود را با پيشرفت هاي موجود هماهنگ كرده و آن را با نيازهاي جامعه متناسب سازيم .
نوكردن نخست بايد از جايي آغاز شود كه به آموزش دانش ها و مهارت ها ي جديد و يادگيري عميق تر و سريعتر مي انجامد . پيشرفت سريع دانش بشري در قرن حاضر ، متنوع شدن نيازها ، تحولات سريع فن آوري به ويژه در زمينه ارتباطات ، تغييرات     عمده اي را بر جهان گذاشته و خواهد گذاشت .
استفاده از رايانه در انجام امور مختلف يك سازمان ، ايجاد دولت الكترونيكي ، تجارت الكترونيكي ، ايجاد دانشگاه ها و مدارس مجازي همگي محصول گسترش اينترنت و به طوركلي فناوري اطلاعات    است. امروزه اصطلاح فناوري اطلاعات به طور وسيعي در سطح جهان منتشر شده است كه آن را علم و مهارت درباره همه جنبه هاي به كارگيري رايانه ، ذخيره سازي داده ها و ارتباطات تعريف كرده اند .  فناوري اطلاعات را مي توان بخش فني نظام اطلاعاتي دانست كه شامل سخت افزار ، نرم افزار ،  پايگاه هاي اطلاعاتي و شبكه هاي ارتباطي است .
شايد اينترنت بزرگترين عامل تغيير فناوري ، تغيير شكل بازرگاني ، رسانه ها ، سرگرمي ها و جامعه از راه هاي حيرت انگيز در طول تاريخ باشد اما تمامي اين قدرت در حال حاضر بستگي به دگرگوني درآموزش و پرورش دارد . اينترنت امكان تحقق اين هدف را كه بتوانيم شرايط مناسب يادگيري را براي همه افراد كشور اعم از كودك ، نوجوان و  بزرگسال ،  زن و مرد فراهم سازيم به ما مي دهد .
واقعيت اين است كه ميليون ها نفر در جهان هنوز نمي توانند به اينترنت دسترسي داشته باشند و  نمي دانند كه چگونه شبكه جهاني دانش را در اختيار گيرند . آنان نمي دانند كه چگونه اطلاعات مورد نياز خود را به دست آورند ، چگونه از آن استفاده كنند ، چگونه آن را مبادله كنند و چگونه اين اطلاعات را براي خود محفوظ نگهدارند . اين افراد هم اكنون هم در معرض خطر هستند و براي رفع اين مشكل آموزشي بايد تدابيري اتخاذ شده و      اقدام هايي انجام شود .
به كارگيري فناوري اطلاعات و اينترنت و استفاده از امكانات رسانه هاي صوتي ، تصويري و گرافيكي آن  شرايط مناسبي را براي يادگيري و درك و فهم بيشتر تدريس معلمان فراهم مي سازد . در واقع اينترنت راه هاي متنوعي را پيش روي فراگيران و معلمان مي گذارد تا با تنوع بيشتري ياد گيرند و ياد دهند . استفاده از اينترنت باعث مشاركت و فعاليت افراد مي شود نه انفعال آنها و امكان تعامل و ارتباط فراگيران را ميسر مي سازد .
ارتقاء كيفيت آموزش از طريق شبكه و اينترنت يكي از انتظاراتي است كه از فناوري اطلاعات مي رود . يك سؤال مهم اين است كه آيا يادگيري از طريق رايانه و اينترنت به اندازه ساير شيوه هاي يادگيري اثر بخش است ؟
نتايج تحقيقات اخير در مورد اثر بخشي يادگيري از راه دور حاكي از آن است كه اين شيوه مي تواند در يادگيري اثربخش باشد به شرط اين كه بر كيفيت آن نظارت شود .
يكي ديگر از كاركردهاي اينترنت شناخت فرهنگ ملل ، شناخت تفاوت ها و تشابهات فرهنگي و دلايل اين تفاوت ها و تشابهات است .
افزايش انگيزه يادگيرندگان ، فعال كردن يادگيرندگان از طريق درگير كردن آنها با محتواي برنامه درسي و نيز كاهش هزينه هاي آموزشي در درازمدت از ديگر اثرات استفاده از فناوري اطلاعات در نظام آموزشي است .

فهرست مطالب

     عنوان                                                                                                                 صفحه

 فصل اول : كليات                          

ـ موضوع                                                                                             ۱

      ـ سؤال ﺗﺤﻘﻴق                                                                         ۱

ـ فرﺿﻴﻪ هاي ﺗﺤﻘﻴق                                                                                          ۱

ـ روش ﺗﺤﻘﻴق                                                                                                  ۱

ـ هدف ﺗﺤﻘﻴق                                                                                                  ٢

ـ ضرورت و اﻫﻤﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴق                                                                                   ٢

ـ مفاﻫﻴﻢ كلي                                                                                                  ۶

 فصل دوم : مباني نظري ﺗﺤﻘﻴق

ـ نتاﻳﺞ ﭘﮋﻭﻫﺶ هاي مربوط به روش آموزش به كمك راﻳﺎﻧﻪ                                           ٨

ـ برخي از نتايج تحقيق بين المللي توسعه ICT در آموزش و پرورش                                ۱٠

ـ استراتژي آموزش الكترونيكي در كشورهاي اروپايي                                                  ۱٣

ـ مفهوم خلاﻗﻴﺖ از دﻳﺪﮔﺎه صاحبنظران                                                                  ۱۴

ـ رابطه خلاﻗﻴﺖ ، هوش و پيشرفت تحصيلي                                                            ۱٨

ـ رابطه خلاقيت و نبوغ با بيماريهاي رواني                                                              ۱٩

ـ خلاقيت در سطح اجتماعي                                                                              ٢٠

ـ دانش                                                                                                        ٢۱

 فصل سوم : مزايا و محدوديت هاي سيستم هاي رايانه

ـ رايانه ماشين دلهره آور                                                                                   ٢٣

ـ محدوديت هاي رايانه                                                                                     ٢۵

ـ آموزش برنامه اي                                                                                          ٢۶

 ـ انواع برنامه هاي آموزش برنامه اي                                                                           ٢٧

ـ نتايج پژوهش هاي مربوط به روش آموزش برنامه اي                                             ٢٨

ـ ماشين آموزشي                                                                                      ٢٩

ـ آموزش به كمك رايانه                                                                                        ٣۱

ـ مزاياي آموزش رايانه اي                                                                                      ٣۶

ـ زمينه هاي تسهيل كننده توسعه ICT  در آموزش و پرورش                                    ٣٨

ـ يادگيري راهي به سوي پركردن شكاف ديجيتالي                                                  ٣٩

فصل چهارم : داده هاي آماري

ـ ابزار جمع آوري                                                                                               ۵٩

ـ روش جمع آوري اطلاعات                                                                                   ۵٩

ـ يافته هاي تحقيق                                                                                             ۵٩

ـ جدول شماره ۱                                                                                               ۶٠

ـ نمودار شماره ۱                                                                                               ۶۱

ـ جدول شماره ٢                                                                                               ۶٢

ـ نمودار شماره ٢                                                                                               ۶٣

ـ جدول شماره ٣                                                                                     ۶۴

ـ نمودار شماره ٣                                                                                     ۶۵

ـ جدول شماره ۴                                                                                               ۶۶

ـ نمودار شماره ۴                                                                                               ۶٧

ـ جدول كل                                                                                                     ۶٨

ـ نمودار كل                                                                                                      ۶٩

 

فصل پنجم : وارسي فرضيات و نتيجه گيري

ـ تجزيه و تحليل يافته ها                                                                                      ٧٠

ـ نتيجه گيري                                                                                                   ٧٠

 فصل ششم : اراﺋﻪ پيشنهادها و راهكارها

ـ فيلتر كردن راهي براي ايجاد محيط سالم در اينترنت                                                     ٧۴

ـ اثر بخش كردن استفاده از فناوري اطلاعات و اينترنت                                                     ٧٩

ـ راهكارهاي گسترش كارآمد و بهينه فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش . . .                 ٨٢

ـ آموزش الكترونيكي براي معلمان                                                                            ٨٧

ـ ديدگاه آرماني                                                                                                 ٨٩

ـ توصيه ها                                                                                                      ٩٠

ـ موانع و مشكلات اصلي در اجراي برنامه آموزش رايانه اي                                    ٩۱

ـ شرايط اجرايي                                                                                                 ٩٣

 ٭  پيوست ها

٭  منابع

منابع

۱. اتكينسون ، ريتا ، ال ، اتكينسون ، ريچارد ، اس ، هيلگارد ، ارنست ، ار ، زمينه               روانشناسي ، جلد اول ، ترجمه محمد تقي براهني و همكاران ، تهران ، انتشارات رشد ،      ۱٣٧٣
٢. انصاري جعفري ، رقيه ، بررسي راهبرد يادگيري و خلاقيت دانش آموزان ، پايان نامه
كارشناسي ارشد ،  ٧۵-٧۶
٣. بخشي ، لطفعلي ، آشنايي با كامپيوتر و داده پردازي ، انتشارات ساحل ، ۱٣٧٣
۴. برانيگان ، گري ، جي ، آزمون روانشناسي فعاليت هاي كاربردي يادگيري ، ترجمه فريبا
نبوي آل آقا ، تهران ، انتشارات اميركبير ، ۱٣٨۱
۵. پژوهش نامه آموزشي ، شماره هاي ۴٩ ـ ۵٠ ـ ۵۱ ، ۱٣٨۱
۶. پورافكاري ، نصرت الله ، فرهنگ جامع روانشناسي ـ روانپزشكي ، انتشارات فرهنگ
معاصر۱٣٧٣
٧. حسيني ، فخرالسادات ، بررسي آموزش به كارگيري راهبردهاي يادگيري بر خلاقيت و
پيشرفت تحصيلي ، پايان نامه كارشناسي ارشد ، ۱٣٨٠
٨. روزنامه جام جم ،  ٨  ارديبهشت ۱٣٨٢

٩. سيف ، علي اكبر ، روانشناسي پرورشي ، روانشناسي يادگيري و آموزش ، انتشارات آگاه
۱٣٨۱
۱٠. فصل نامه خلاقيت و نوآوري ، شماره هاي ۵ و ۶ ، زمستان ٨٢ و بهار ٨٣
۱۱. كريمي طاري ، كوروش ، جباريه ، عليرضا ، رحيمي ، حسين ، كار و رايانه ، ۱٣٧٩
۱٢. گلاور ، جان اي ، برونينگ ، راجر اچ ، روانشناسي تربيتي ـ اصول و كاربرد آن ، تهران
مركز نشر دانشگاهي ، ۱٣٧٨
۱٣. ماهنامه رشد ( تكنولوژي آموزشي ) ، دوره نوزدهم ، ارديبهشت ماه ٨٣ ، شماره ۱۵٧
۱۴. ماهنامه رشد ( مديريت مدرسه ) ، ارديبهشت ماه ۱٣٨٣ ، شماره هاي ٧ و ٨
۱۵. هرگنهان ، بي ، ار ، السون ، ام ، اچ ، مقدمه اي بر نظريه هاي يادگيري ، ترجمه علي
اكبر سيف ، تهران ، انتشارات دانا ، ۱٣٧۴

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

چكيده

طرح حاضر با هدف طراحي، ارزيابي و اجراي دورۀ آموزش پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر براي  دانش آموزان مقطع متوسطه انجام يافته است. جهت طراحي دوره، نظريات  سوء مصرف، پيشگيري و منابع مرتبط مورد بررسي قرار گرفت و با توجه به موارد مشترك و متفاوت  نظريات و دوره هاي پيشين و اعمال نظر متخصصين، دورۀ مذكور طراحي و تدوين شد و مورد تأييد ۵ نفر از روان شناسان قرار گرفت. نگرش سنج دانش آموزان به مواد مخدر، پس از بررسي مباني نظري مرتبط و ابزارهاي پيشين به صورت مقدماتي طراحي گرديد. روايي محتوايي آزمون با استفاده ازضريب توافق داوران (۲۸ نفر از اساتيد روان شناسي و مشاوره و عموماً با تجربۀ كار باليني با معتادان) مورد تأييد قرار گرفت. پايايي آزمون مذكور، با اجراي مقدماتي (Pilot) بر روي ۳۰ نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه در سال سوم دبيرستان، با استفاده ازآلفاي كرنباخ محاسبه شده و ضريب بدست آمده ۷۳۳/۰ مي باشد. جهت اجراي دوره، ۲ گروه از دانش آموزان مقطع دبيرستان در پايۀ سوم انتخاب شدند. با استفاده از طرح نيمه آزمايشي پيش آزمون، پس آزمون با گروه گواه پس از اجراي پيش آزمون بر روي  گروه ها (نگرش سنج محقق ساخته)، دورۀ آموزشي طي ۴ جلسه براي گروه آزمايشي برگزار گرديد. در نهايت، داده ها با استفاده از نرم افزار آماري Spss . 12 و با استفاده از آزمون هاي t مستقل وتحليل كوواريانس مورد بررسي قرار گرفت. تفاوت معني دار در نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در گروه آزمايشي گواه از اثر بخشي دوره در ايجاد نگرش منفي به سوء مصرف مواد مخدر داشته است و از اين رو دورۀ مذكور مي تواند در سطح وسيع تر براي پيشگيري اوليه كاربرد داشته باشد.

  مقدمه

سوء مصرف مواد مخدر، امروزه پا را از مرز اختلالات  فردي و روان  شناختي فراتر نهاده و به يك معضل اجتماعي تبديل شده است. شيوع روز افزون، درگيري اقشار مختلف اجتماعي در مصرف، تنوع گسترده و كاهش سن ابتلا، دانشمندان و برنامه ريزان را بر آن داشته تا نسبت به حل آن چاره جويي نمايند.

كاهش عرضه و كاهش تقاضا، همواره و از دير باز دو سياست عمده در حل مسأله مواد مخدر بوده است. به رغم تلاش هاي قابل ستايش در كاهش عرضه، تقاضاي مصرف روز به روز افزايش يافته و قربانيان بيشتري را به كام خود فرو مي برد. از اين رو روانشناسان، جامعه شناسان، متخصصان تعليم و تربيت و … اهتمام خود را صرف كاهش و كنترل تقاضا  نموده اند.

طرح نظريات متعدد در تعليل گرايش ها و پيشگيري شاهدي براين مدعا ست. و باز نيز برغم تمامي تلاش هاي ارزشمند صاحبان انديشه، اين مسأله به قوت خود باقي است.

سود سرشار نامشروع تجارت مواد مخدر، جذابيت هاي آني فيزيولوژيكي و رواني مصرف مواد، هزينه هاي سرسام آور درمان و توانبخشي معتادان، دانشمندان روان شناس را برآن داشته كه اين بار، مشكل را پيش از پديدآيي حل نمايند.

دو دهۀ اخير انقلابي  در پيشگيري از مصرف مواد بوده است. طراحي نظريات و برنامه هاي متعدد براي پيشگيري اوليه در كشورهاي مختلف و براي اقشار گوناگون جامعه، دستاورد اين كوشش ها بوده است.

رويكردهاي القاي ترس، هنجاري ، آموزش مهارت هاي زندگي، آموزش مقاومت اجتماعي …  و برنامه هاي آموزشي منتج از آنها، همه و همه در پژوهش هاي بسياري چه در كوتاه مدت و چه در دراز مدت مورد ارزيابي قرار گرفته است. مطالعات نشان داده اند  كه به رغم سودمندي قابل توجه برخي از برنامه ها، راه درازي تا دستيابي به نظريه يا نظريات منسجم و برنامه هاي قابل اعتماد آموزشي باقي است.

بررسي آسيب شناسانۀ برنامه هاي آموزشي در حوزه پيشگيري، فعاليت بسيارمهمي  در بهبود برنامه هاي آموزشي است. شايد بتوان تنگ نظري در لحاظ نمودن عوامل متعدد دخيل در برخي از رويكردهاي نظري و به تبع آن در برنامه هاي آموزشي را اساس اين ضعف ها دانست.

هدف پژوهش حاضر، طراحي و تدوين دورۀ آموزش پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر براي دانش آموزان مقطع متوسط به عنوان يكي از آسيب پذيرترين اقشار در ابتلا بوده است.

جهت انجام طرح  حاضر، ابتدا تمامي نظريات سوء مصرف و پيشگيري-  يا دست كم مهمترين آنها-  مورد بررسي و تحليل قرار  گرفت. نقطۀ عطف هر نظريه و اصول اساسي در هركدام استخراج شده. موارد مذكور همراه با تجربۀ پژوهشگر، به صورت منسجم براي اجرا تدوين گرديد. بدين ترتيب مجموعۀ به دست آمده مجموعه اي است از تلفيق تئوري هاي  متعدد كه از موارد مشترك و متفاوت نظريات مختلف و تجربۀ پژوهشگر غني شده و مورد تأييد ۵ تن از روانشناسان قرار گرفته است. جهت اجرا با استفاده از طرح نيمه آزمايشي پيش آزمون، پس آزمون با گروه گواه، ۲ گروه از دانش آموزان مقطع متوسطه (درهر گروه ۳۰ نفر و در مجموع ۶۰ نفر) انتخاب شدند. ابزار سنجش نگرش به سوء مصرف، محقق ساخته بوده و پس از بررسي ادبيات تحقيق و سنجه هاي مختلف در موضوع نسبت به تهيه و تدوين آن اقدام شده است. جهت بررسي روايي آزمون ازضريب توافق ۲۸ تن از داوران (اساتيد محترم دانشگاه در رشته هاي روان شناسي و مشاوره) و جهت بررسي پايايي آن از ضريب آلفاي كرنباخ استفاده شده است. نتايج نشان دار كه ابزار مذكور دارايي روايي و پايايي قابل قبول        مي باشد. دورۀ آموزشي طي ۴ جلسه براي گروه آزمايشي، برگزار شده و طبق طرح، پيش آزمون و پس آزمون برروي گروههاي آزمايشي و گواه اجرا  گرديد. در نهايت نتايج با استفاده از آزمون هاي آماري t مستقل و تحليل كو واريانس مورد تحليل قرارگرفت. نتايج نشانگر اثر بخشي دوره در تغيير نگرش و دانش آموزان مقطع متوسطه به سوء مصرف مواد مخدر بوده و با بسياري از پژوهش هاي مشابه همسو مي باشد. از دورۀ مذكور     مي توان به طور وسيع تر براي تغيير نگرش دانش آموزان مقطع متوسطۀ سراسر كشور به سوء مصرف مواد، سود جست.

عنوان                                                                                           صفحه

فهرست مطالب

چكيده ……………………………………………………………………………………………………….. ۱

مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. ۲

 

فصل اول: طرح كلي تحقيق

بيان مسئله…………………………………………………………………………………………………….. ۵

ضرورت …………………………………………………………………………………………………… ۱۱

اهداف تحقيق …………………………………………………………………………………………….. ۱۲

سؤالات و فرضيات ……………………………………………………………………………………… ۱۲

تعاريف نظري اصطلاحات……………………………………………………………………………… ۱۳

تعاريف عملياتي اصطلاحات…………………………………………………………………………… ۱۸

 

فصل دوم: مباني نظري و پيشينۀ پژوهش ها

پيشگيري از مصرف مواد مخدر ……………………………………………………………………….. ۲۰

رويكرد ها و نظريه هاي پيشگيري ……………………………………………………………………. ۲۴

نگرش مثبت به مواد مخدر ……………………………………………………………………………… ۳۶

نظريات سوء مصرف مواد مخدر ……………………………………………………………………… ۵۰

رويكرد مهارت هاي زندگي …………………………………………………………………………… ۵۳

رويكرد مهارت هاي زندگي …………………………………………………………………………… ۶۶

برنامه هاي آموزش پيشگري در مدارس جهان ……………………………………………………… ۷۹

انگلستان ……………………………………………………………………………………………………. ۸۰

آمريكا ……………………………………………………………………………………………………… ۸۵

كويت ……………………………………………………………………………………………………… ۹۳

ايران ………………………………………………………………………………………………………… ۹۵

دورۀ پيشنهادي آموزش فرد- مدار پيشگري از سوء مصرف مواد مخدر ……………………… ۱۲۵


فصل سوم: روش شناسي

روش تحقيق……………………………………………………………………………………………… ۱۳۴

جامعۀ آماري ……………………………………………………………………………………………. ۱۳۵

شيوۀ انجام طرح…………………………………………………………………………………………. ۱۳۵

ابزار اندازه گيري ………………………………………………………………………………………. ۱۳۶

شيوۀ تجزيه و تحليل اطلاعات ………………………………………………………………………. ۱۳۸

 

فصل جهارم: نتايج

نتايج بدست آمده از تجزيه و تحليل اطلاعات ……………………………………………………. ۱۴۱

 

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

بحث و نتيجه گيري ……………………………………………………………………………………. ۱۴۶

محدوديت ها ……………………………………………………………………………………………. ۱۵۹

پيشنهاد ها ……………………………………………………………………………………………….. ۱۶۰

منابع  ……………………………………………………………………………………………………… ۱۶۷


فهرست جداول

فصل اول

جدول ۱- ۱: ملاك هاي DSM- IV براي مسموميت با مواد…………………………………….. ۱۵

جدول ۱- ۲: ملاك هاي DSM- IV براي ترك مواد…………………………………………….. ۱۶

جدول ۱- ۳: ملاك هاي تشخيص DSM- IV براي وابستگي به مواد………………………….. ۱۶

جدول ۱- ۴: ملاك هاي تشخيص DSM- IV براي سوء مصرف مواد………………………… ۱۷

فصل دوم

جدول ۲- ۱: خلاصه اي از برنامه هاي آموزشي مدارس …………………………………………. ۳۵

جدول ۲- ۲: دسته بندي نظريات با توجه به خود، ديگران، جامعه و طبيعت ………………….. ۴۶

جدول ۲- ۳: نقطۀ تمركز رشته اي نظريه ها…………………………………………………………. ۴۷

جدول ۲- ۴:حدود نظريات با توجه به خلاصۀ عنوان، متغيرهاي كليدي، مادۀ موردتأكيد و    ويژگي هاي جمعيت شناختي…………………………………………………………………………………………………….. ۴۸

جدول ۲- ۵: عوامل خطر در سوء مصرف مواد……………………………………………………… ۶۹

جدول ۲- ۶: عوامل محافظت كننده و عوامل خطر براي شروع مصرف داروهاي غير مجاز در بين نوجوانان ۷۰

جدول ۲- ۷: رئوس محتواي برنامۀ پيشگيري از اعتياد در كتاب تغذيه و بهداشت……………. ۸۵

جدول ۲- ۸: در زمينۀ آموزش پيشگيري از اعتياد…………………………………………………… ۸۸

جدول ۲- ۹: معرفي دارو و هشدارهاي آن ………………………………………………………….. ۸۹

جدول ۲- ۱۰: روش هاي تدريس درزمينۀ آموزش پيشگيري ازاعتياددركشورهاي موردمطالعه. ۱۲۴

جدول ۲- ۱۱: تقسيم بندي ابعاد عوامل غير قابل كنترل (فردي و اجتماعي)………………….. ۱۲۶

جدول ۲- ۱۲: تقسيم بندي ابعاد عوامل قابل كنترل (فردي و اجتماعي)………………………. ۱۲۶

جدول ۲- ۱۳: عوامل غير قابل كنترل (فردي و اجتماعي) ………………………………………. ۱۲۷

جدول ۲- ۱۴: عوامل قابل كنترل (فردي و اجتماعي) ……………………………………………. ۱۲۸

جدول ۲- ۱۵: عوامل قابل كنترل (فردي و اجتماعي) در مجموع نظريات پيشين……………. ۱۲۹

جدول۲- ۱۶: تقسيم بندي ابعاد وسطوح مداخلات در پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر. ۱۲۹

جدول۲- ۱۷: دورۀ آموزشي فرد- مدار پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر (با تأكيد بر عوامل قابل كنترل اجتماعي) ۱۳۰

جدول۲- ۱۸: دورۀ آموزشي فرد- مدار پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر (با تأكيد بر عوامل قابل كنترل فردي و اجتماعي)…………………………………………………………………………………………………. ۱۳۱

جدول۲- ۱۹: امتياز دورۀ آموزش فرد- مدار پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر مبتني بر عوامل قابل كنترل فردي و اجتماعي …………………………………………………………………………………………………. ۱۳۲

فصل سوم

جدول ۳- ۱: دياگرام طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل غيرتصافي……………. ۱۳۴

جدول ۳- ۲: نمونه سؤالات آزمون …………………………………………………………………. ۱۳۶

جدول ۳- ۳: خلاصۀ محاسبۀ t تك متغيري براي بررسي روايي ابزار………………………… ۱۳۷

فصل چهارم 

جداول ۴- ۱: خلاصۀ اطلاعات توصيفي بدست آمده از تحليل داده ها  …………………….. ۱۴۱

جدول ۴- ۲: آماره هاي پيش آزمون و پس آزمون گروه هاي گواه و آزمايش…………….. ۱۴۲

جدول ۴- ۳: آزمون براي واريانس ها ……………………………………………………………… ۱۴۲

جدول ۴- ۴: آزمون براي ميانگين ها………………………………………………………………… ۱۴۲

جدول ۴- ۵: آزمونt  مستقل براي مقايسۀ اختلاف ميانگين هاي پيش آزمون و پس آزمون     گروه هاي گواه آزمايشي…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۳

جدول ۴- ۶: خلاصۀ نتايج تحليل كوواريانس ……………………………………………………. ۱۴۴

فهرست شكل ها

شكل ۲- ۱: الگوي كلي شروع مصرف ……………………………………………………………… ۷۱

شكل ۲- ۲: رابطۀ عوامل مؤثر در سوء مصرف مواد مخدر ………………………………………. ۸۱

شكل ۲- ۳: مثالي از رسم نقشۀ پنداره ها براي الكل …………………………………………….. ۱۱۳

شكل ۲- ۴: مثالي از رسم نقشۀ مفهوم ها براي سيگاز گشيدن …………………………………. ۱۱۴

 

فهرست پيوست ها

پيوست الف. نگرش سنج سوء مصرف مواد مخدر ………………………………………………. ۱۶۱

پيوست ب. دورۀ آموزشي فرد – مدار پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر به تفكيك جلسات آموزشي ۱۶۳

 

منابع:

- آذري نواز، خيراله و آزاد حسين، (بهار ۱۳۸۳).  بررسي آموزش نقش فيلم مستند و كاريكاتور با محتواي ضد اعتياد در نگرش دانش آموزان دختر و پسر دبيرستاني منطقۀ ۷ تهران، نسبت به اعتياد و مقايسۀ آنها، محل نشر: تهران ، فصلنامۀ اعتياد پژوهي (علمي – پژوهشي)، سال دوم، شمارۀ ۶٫

- اباد نيسكي هوارد، ترجمۀ محمد علي زكريايي و همكاران، (۱۳۸۴). مواد مخدر، نگاهي اجمالي (فصل دهم، پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر)، محل نشر: تهران، انتشارات جامعه و فرهنگ رياست جمهوري ستاد مبارزه با مواد مخدر، صفحات ۲۹۱ الي ۳۰۸ .

-  باقري منصور و بهرامي احسان هادي، (تابستان ۱۳۸۲).  نقش آموزش مهارت هاي زندگي، بر دانش و نگرش نسبت به مواد مخدر و عزت نفس دانش آموزان، محل نشر: تهران، فصلنامۀ اعتياد پژوهي (علمي – پژوهشي)، سال اول، شمارۀ ۲٫

- جمالي اختر و قرباني مجيد، (پاييز ۱۳۸۳). بررسيزمينه هاي آموزش پيشگيري از اعتياد ودر مدارس كل كشور،محل نشر: تهران، فصلنامۀ اعتياد پژوهي (علمي – پژوهشي)، سال دوم، شمارۀ ۸ .

- دلاور علي، (۱۳۸۳).  مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي، محل نشر: تهران، (چاپ سوم از ويرايش جديد) انتشارات رشد.

- دلاور علي، عليزاده ابراهيم و رضايي علي محمد، (۱۳۸۴).  ساخت و استاندارد سازي آموزش نگرش سنج به مواد مخدر و تعيين رابطۀ ميان مؤلفه هاي فردي و خانوادگي با آن براي دانش آموزان مقطع متوسطۀ شهر تهران، محل نشر: تهران، فصلنامۀ تعليم و تربيت، شمارۀ ۷۹٫

-  دفتر پيشگيري، (۱۳۸۴).  مدرسۀ مروج سلامت (راهنماي دبيران رابط)، محل نشر: تهران، معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش.

-  دفتر پيشگيري، (۱۳۸۴).  مدرسۀ مروج سلامت (راهنماي دبير)، محل نشر: تهران، معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش.

- دفتر پيشگيري، (۱۳۸۴). مدرسۀ مروج سلامت (خود آموز پيشگيري ويژۀ دانش آموزان سال دوم متوسطه)، محل نشر: تهران، معاونت تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش.

- سازمان جهاني بهداشت،(۱۳۷۹).  برنامۀ آموزش مهارت هاي زندگي واحد بهداشت و روان و پيشگيري از سوء مصرف مواد (ربابه نوري قاسم آبادي و پروانه محمد خاني،مترجمين، محل نشر: تهران، معاونت امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي كشور (تاريخ انتشار اثر به زبان اصلي، ۱۹۷۹).

- شريفي حسن پاشا و  شريفي نسترن، (۱۳۸۰). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري، (چاپ دوم)، محل نشر: تهران، انتشارات سخن.

- كلانتز و هارتل، (۲۰۰۲). پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان، يافته هاي جاري و جهت گيري هاي آتي، (مسعود محمدي و همكاران، مترجم)، فصل ۱۲، بوتوين گيلبرت جي. (مجيد قرباني، مترجم)، چاپ نشده.

- ليتري ون. جي، سيرز موليه، پيرسون هلن و انشتاين، (۱۹۸۴).  نظريه هاي سوء مصرف مواد، (چاپ اول)، محل نشر: تهران، انتشارات جامعه و فرهنگ ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري، (تاريخ نشر اثر به زبان اصلي، ۱۹۸۰).

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
+0 به یه ن

چكيده

يكي از مطالعات اساسي براي برنامه‌ريزي وتوسعه، شناخت ويژگي‌هاي طبيعي مناطق و آگاهي از توان‌ها و استعدادهاي بالقوه آن است در اين راستا مطالعه‌ي ژئومورفولوژي به عنوان علمي كه به بررسي اشكال وعوارض سطح زمين از نقطه نظر ماهيت، نوع مواد وفرآيندهاي مؤثر در تحول ‌آنها مي‌پردازد؛ نقش زيربنايي در برنامه‌هاي توسعه ايفا مي‌نمايد. در اين پايان‌نامه منطقه‌ي كهك واقع در قسمت جنوبي استان قم مورد بررسي قرار گرفته است.

هدف اصلي تحقيق شناخت قابليت‌ها و محدوديت‌ها مي‌باشد به لحاظ قابليت مي‌توان به ذخيره‌سازي آب‌هاي زيرزميني و سطحي، امكان توسعه‌ي آب و خاك مناسب، قابليت براي ايجاد و توسعه‌ي شهرك‌ها و روستا شهرهاي جديد در زمين‌هاي مناسب، و توسعه‌ي صنعت توريسم را نام برد. محدوديت‌هايي نظير سيل‌خيز‌بودن منطقه و ‌آسيب‌پذيري ناشي از سيلاب در بيشتر نقاط، وجود حركت‌هاي دامنه‌اي به لحاظ دارابودن شيب زياد و سازندهاي متنوع در بسياري از روستاها و زمين‌هاي زراعي آنها وفرسايش شديد به دليل وجود سازندهاي حساس به فرسايش نيز وجود دارد. از آنجا كه كهك در روند توسعه قرار دارد، لازم است به شرايط، توان‌ها و محدوديت‌هاي محيط طبيعي توجه بيشتري معطوف گردد كه با شناخت آن‌ها، توسعه‌ي شهري، روستايي، انساني، كشاورزي و صنعتي و معدني و … در جهت يك توسعه‌ي بدون تخريب حركت كنند.

فهرست عناوين

فصل اول- كليات تحقيق ………………………………………………………………….. ۱

۱-۱ موقعيت منطقه ي مورد مطالعه…………………………………………… ۲

۱-۲ بيان مسئله و ضرورت اجراي طرح ………………………………………………. ۴

۱-۳ پيشينه تحقيق …………………………………………………………………………….. ۵

۱-۴ اهداف تحقيق ………………………………………………………………… ۸

۱-۵ سئولات تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………… ۹

۱-۶ فرضيات تحقيق …………………………………………………………………………………………………………………… ۹

۱-۷ روش تحقيق ………………………………………………………………………………………………………………………… ۹

۱-۸ تجزيه و تحليل اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………. ۱۰

۱-۹ محدوديت ها و مشكلات تحقيق ………………………………………………………………………………………. ۱۱

فصل دوم- زمين شناسي منطقه …………………………………………………………………… ۱۲

۲-۱ زمين شناسي منطقه …………………………………………………………………………………………………………. ۱۳

۲-۲ رسوب شناسي منطقه ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۴

۲-۲-۱ ائوسن …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴

۲-۲-۲ اوليگوسن………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵

۲-۲-۳ رسوبات دوران چهارم ……………………………………………………………………………………………………. ۱۵

۲-۳ داده هاي تكتونيكي …………………………………………………………………………………………………………… ۱۶

۲-۳-۱ گسل ها …………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷

۲-۳-۱-۱ گسل بيدهند ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۸

۲-۳-۱-۲ ديگر گسل ها ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۹

۲-۴ داده هاي ساختماني ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰

۲-۴-۱ چين خوردگي ………………………………………………………………………………………………………………. ۲۰

۲-۵ ليتولو‍ژي …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲

۲-۵-۱ ائوسن …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۲

۲-۵-۲ اوليگوسن ………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴

۲-۵-۳ اوليگوسن- ميوسن ……………………………………………………………………………………………………….. ۲۴

۲-۵-۴ ميوسن …………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵

۲-۵-۵ پليوسن- كواترنري ………………………………………………………………………………………………………… ۲۵

فصل سوم- اقليم شناسي منطقه ………………………………………………………………….. ۲۶

۳-۱ ويژگي هاي آب و هوايي منطقه………………………………………………………………………………………… ۲۷

۳-۲ دما ………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۹

۳-۳ بارندگي ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۱

۳-۴ رطوبت نسبي ……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴

۳-۵ يخبندان ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵

۳-۶ طبقه بندي اقليمي منطقه ………………………………………………………………………………………………… ۳۶

فصل چهارم- مصداق هاي توسعه ………………………………………………………………… ۳۸

۴-۱ مفهوم توسعه ……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۹

۴-۲ توسعه، جمعيت و نيازهاي انساني…………………………………………………………………………………….. ۴۰

۴-۳ جمعيت و منابع …………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱

۴-۴ توسعه ي روستايي …………………………………………………………………………………………………………….. ۴۳

۴-۵ توسعه ي كشاورزي …………………………………………………………………………………………………………… ۴۴

۴-۵-۱ راهبردها و سياست هاي توسعه كشاورزي …………………………………………………………………. ۴۵

۴-۵-۲ استفاده از زمين …………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶

۴-۵-۳ استفاده از آب ……………………………………………………………………………………………………………….. ۴۷

۴-۶ توسعه ي صنعتي ………………………………………………………………………………………………………………. ۴۹

۴-۶-۱ مهمترين قابليت ها و محدوديتهاي توسعه ي صنعتي ………………………………………………. ۴۹

۴-۶-۲ راهبردهاي توسعه ي صنعتي و معدني ………………………………………………………………………. ۵۰

۴-۶-۳ استفاده از معادن …………………………………………………………………………………………………………… ۵۱

۴-۶-۳-۱ قابليت ها و محدوديت هاي بخش معدن ……………………………………………………………….. ۵۵

۴-۷ توسعه ي شهري ………………………………………………………………………………………………………………… ۵۵

۴-۷-۱ اهداف طرح هاي توسعه ي شهري ……………………………………………………………………………… ۵۶

۴-۸ توسعه و برنامه ريزي ژئومورفولوژيك ……………………………………………………………………………….. ۵۶

۴-۹ توسعه و ژئومورفولوژي كاربردي ……………………………………………………………………………………….. ۵۸

فصل پنجم- اشكال و فرايندهاي ژئومورفولوژيك موثر بر توسعه ي كهك………….. ۶۱

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۲

۵-۱ براساس آبراهه ها و انواع شبكه هاي زهكشي ………………………………………………………………… ۶۲

۵-۲ آبهاي زيرزميني …………………………………………………………………………………………………………………. ۷۰

۵-۳ براساس مخروط هاي آبرفتي ……………………………………………………………………………………………. ۷۲

۵-۳-۱ مخروط افكنه هاي فعال ………………………………………………………………………………………………. ۷۳

۵-۳-۲ مخروط افكنه هاي غير فعال ……………………………………………………………………………………….. ۷۴

۵-۳-۳ پادگانه هاي كهن يا trl…………………………………………………………………………………………………. 74

5-3-3-1 پادگانه هاي كهن از نظر پوشش گياهي ………………………………………………………………… ۷۴

۵-۴ براساس سطوح هموار (دشت سر) …………………………………………………………………………………… ۷۵

۵-۴-۱ دشت سر لخت ……………………………………………………………………………………………………………… ۷۷

۵-۴-۲ دشت سر انتهايي شبكه آب (دشت سر آپانداژ) …………………………………………………………. ۷۹

۵-۵ براساس سطوح شيب دار ………………………………………………………………………………………………….. ۸۰

۵-۵-۱ تيپ كوهستان با توده ي سنگي …………………………………………………………………………………. ۸۳

۵-۵-۲ تيپ كوهستان با بيرون زدگي ……………………………………………………………………………………… ۸۵

۵-۵-۳ تيپ كوهستان با گيلويي ………………………………………………………………………………………………. ۸۶

۵-۶ حركات دامنه اي ……………………………………………………………………………………………………………….. ۹۰

۵-۷ براساس سازندهاي سطحي ………………………………………………………………………………………………. ۹۴

۵-۸ فرسايش خاك ………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰

۵-۹ كاربري اراضي …………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۲

فصل ششم- ارزيابي و نتيجه گيري ……………………………………………………………… ۱۰۳

۶-۱ پاسخ به سوالات تحقيق …………………………………………………………………………………………………… ۱۰۴

۶-۱-۱ سوال اول تحقيق …………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۴

۶-۱-۲ سوال دوم تحقيق………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۱

 

فهرست جدول ها

جدول ۳-۱ ويژگي هاي ايستگاه سينوپتيك …………………………………………………………………………… ۲۸

جدول ۳-۲ آمار بارندگي ايستگاه باران سنجي وسف …………………………………………………………….. ۳۳

جدول ۳-۳ آمار بارندگي ايستگاه باران سنجي فردو………………………………………………………………… ۳۳

جدول ۳-۴ طبقه بندي اقليمي دو مارتن ………………………………………………………………………………… ۳۶

جدول ۴-۱ آمار جمعيتي منطقه ……………………………………………………………………………………………… ۴۳

جدول ۴-۲ آمار كشاورزي منطقه …………………………………………………………………………………………….. ۴۷

جدول ۴-۳ منابع آب منطقه …………………………………………………………………………………………………….. ۴۸

جدول ۵-۱ نفوذپذيري زمين ……………………………………………………………………………………………………. ۷۱

جدول ۵-۲ ضريب خطر از منظر عامل شيب …………………………………………………………………………. ۸۱

جدول ۵-۳ طبقه بندي حركات توده اي …………………………………………………………………………………. ۹۱

جدول ۶-۱ كوه هاي مهم منطقه ……………………………………………………………………………………………. ۱۱۱

 

فهرست شكل ها

شكل ۱-۱ نقشه ي موقعيت استان قم در كل كشور ……………………………………………………………….. ۳

شكل ۱-۲ نقشه ي موقعيت منطقه ي كهك در استان قم و نسبت به استانهاي همجوار…….. ۴

شكل ۲-۱ رسوبات دوران چهارم در غرب منطقه ……………………………………………………………………. ۱۶

شكل ۲-۲ صفحه ي گسلي در آهك هاي سازند قم……………………………………………………………….. ۱۸

شكل ۲-۳ گسل حصار ملابا جهت شمال غربي- جنوب شرقي ……………………………………………. ۱۹

شكل ۲-۴ نقشه ي زمين شناسي ……………………………………………………………………………………………. ۲۳

شكل ۲-۵ نقشه ي زمين شناسي منطقه ………………………………………………………………………………… ۲۳

شكل ۳-۱ نقشه ي موقعيت ايستگاه كهك ……………………………………………………………………………… ۲۸

شكل ۳-۲ نمودار ميانگين دماي ماهانه …………………………………………………………………………………… ۲۹

شكل ۳-۳ نمودار ميانگين دماي حداقل ماهانه ………………………………………………………………………. ۳۰

شكل ۳-۴ نمودار ميانگين دماي حداكثر ماهانه ……………………………………………………………………… ۳۰

شكل ۳-۵ نقشه ي محد.وده سطوح هم دما …………………………………………………………………………… ۳۱

شكل ۳-۶ نمودار ميانگين بارش ماهانه …………………………………………………………………………………… ۳۲

شكل ۳-۷ نمودار حداكثر بارندگي در ۲۴ ساعت…………………………………………………………………….. ۳۲

شكل ۳-۸ نقشه سطوح همباران ……………………………………………………………………………………………… ۳۴

شكل ۳-۹ نمودار رطوبت نسبي ……………………………………………………………………………………………….. ۳۵

شكل ۳-۱۰ نمودار ميانگين روزهاي يخبندان ………………………………………………………………………… ۳۶

شكل ۵-۱ طرح دندرتيك ………………………………………………………………………………………………………….. ۶۵

شكل ۵-۲ طرح پخشان ……………………………………………………………………………………………………………… ۶۶

شكل ۵-۳ طرح نابهنجار ……………………………………………………………………………………………………………. ۶۷

شكل ۵-۴ طرح شبه موازي ………………………………………………………………………………………………………. ۶۸

شكل ۵-۵ طرح موازي ………………………………………………………………………………………………………………. ۶۹

شكل ۵-۶ طرح شبه دندرتيك …………………………………………………………………………………………………. ۷۰

شكل ۵-۷ نقشه ي سطوح ارتفاعي ………………………………………………………………………………………….. ۷۶

شكل ۵-۸ رخنمون قشر گچ در واحد دشت سر ……………………………………………………………………. ۷۷

شكل ۵-۹ برونزدگي از جنس سازند قمف رخنمون در واحد دشت سر لخت …………………….. ۷۸

شكل ۵-۱۰ دشت سر انتهايي روستاي ورجان ……………………………………………………………………….. ۸۰

شكل ۵-۱۱ نقشه ي شيب منطقه …………………………………………………………………………………………… ۸۲

شكل ۵-۱۲ نقشه ي جهت شيب …………………………………………………………………………………………….. ۸۳

شكل ۵-۱۳ وجود برونزدگي سنگي و ميكروتراس ها………………………………………………………………. ۸۶

شكل ۵-۱۴ وجود برجستگي در طبقات سخت روستاي سيرو ……………………………………………… ۸۷

شكل ۵-۱۵ وجود برجستگي در مناطق آهكي ………………………………………………………………………. ۸۸

شكل ۵-۱۶ وجود طبقات سخت ونرم در تيپ كوهستان با گيلويي ……………………………………… ۸۸

شكل ۵-۱۷ تخريب مكانيكي در پاي دامنه …………………………………………………………………………….. ۸۹

شكل ۵-۱۸ توف هاي نازك تا متوسط لايه بين افق هاي آندزيتي ……………………………………… ۹۶

شكل ۵-۱۹ شرق و جنوب شرقي منطقه (ماهواره اي) …………………………………………………………. ۹۷

شكل ۵-۲۰ مركز و جنوب منطقه (ماهواره اي) ……………………………………………………………………… ۹۸

شكل ۵-۲۱ غرب و جنوب غربي منطقه (ماهواره اي) …………………………………………………………… ۹۹

شكل ۵-۲۲ نيمه ي شمالي منطقه (ماهواره اي) ………………………………………………………………….. ۱۰۰

شكل ۵-۲۳ كاربري اراضي ………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲

منابع و مآخذ

 ۱-   احمدي، حسن ، ژئومورفولوژي كاربردي، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۸

۲-   ازكيا، مصطفي و غفاري، غلامرضا ، جامعه شناسي توسعه، انتشارات كيهان، ۱۳۸۴

۳-  ازكيا مصطفي و غفاري، غلامرضا، توسعه‎ي روستايي با تأكيد بر جامعه‎ي روستايي ايران، انتشارات ني ، ۱۳۸۳

۴-   امامي، هاشم، شرح نقشه‎ي زمين شناسي چهارگوش قم، انتشارات سازمان زمين شناسي كشور،۱۳۷۰

۵-   بحريني، سيدحسين، فرآيند طراحي شهري، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۷

۶-   بخشداري كهك، آمار جمعيت بخش كهك، ۱۳۸۸

۷-   بهفروز، فاطمه، فلسفه‎ي روش شناسي تحقيق علمي در جغرافيا، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۸

۸-  تودارو، مايكل، توسعه‎ي اقتصادي در جهان سوم، ترجمه‎ي غلامعلي فرجادي جلد ۱، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، ۱۳۶۸

۹-   حافظ نيا، محمدرضا، مقدمه‎اي بر روش تحقيق در علوم انساني، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۷۷

۱۰-  حسين‎زاده، مهدي، قابليت ژئومورفولوژيكي توسعه‎ي شهري بيرجند، پايان‎نامه‎ي كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، دانشكده‎ي جغرافيا، ۱۳۸۴

۱۱-  خسروي، يونس و اشنويي، امير، پديده‎هاي ژئومورفولوژي و تأثير آن‎ها در شكل‎گيري و تكامل شهر، مجموعه مقالات جايگاه ژئومورفولوژي در آمايش سرزمين و مديريت محيط، ۱۳۸۷

۱۲-     درويش‎زاده، علي ، زمين شناسي ايران، انتشارات پيام نور، ۱۳۷۷

۱۳-  ديويد هريسون، جامعه شناسي نوسازي و توسعه، ترجمه‎ي عليرضا كلدي، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي، ۱۳۷۶

۱۴-     رجائي- عبدالحميد كاربرد ژئومورفولوژي در آمايش سرزمين و مديريت محيط، انتشارات قومس

۱۵-  رضايي مقدم، محمدحسين و ثقفي، مهدي، كاربرد تكنيكهاي جديد براي طبقه‎بندي و تحليل مخاطرات ژئومورفولوژي در گسترش شهر تبريز، فصلنامه‎ي مدرس علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس، دوره ي ۹، ش۱، ۱۳۸۴

۱۶-  رنجبر، محسن و زيدي، آصف، بررسي نقش ژئومورفولوژي در توان‎هاي محيطي با استفاده از مدل فازي، مجموعه مقالات جايگاه ژئومورفولوژي در آمايش سرزمين و مديريت محيط، ۱۳۸۷

۱۷-     روستايي، شهرام و جباري، ايرج، ژئومورفولوژي مناطق شهري، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۸۶

۱۸-  رهنمايي، محمدتقي، مجموعه مباحث و روش‎هاي شهرسازي(جغرافيا)، چاپ اول، انتشارات مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري تهران، ۱۳۸۲

۱۹-  زمرديان، محمدجعفر، كاربرد جغرافياي طبيعي در برنامه‎ريزي شهري و روستايي در رشته‎ي جغرافيا، انتشارات دانشگاه پيام نور، تهران، ۱۳۷۴

۲۰-  زماني پور، اسدالله، ترويج كشاورزي در فرآيند توسعه، انتشارات دانشكده‎ي كشاورزي بيرجند، مشهد، ۱۳۷۳

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
تاريخ : پنجشنبه 6 شهریور 1393 | یازار :
+0 به یه ن

مقدمه‌

به‌ طور كلي‌ ستارگان‌ داراي‌ مراحل‌ مختلف‌ جنيني‌، كودكي‌ و جواني‌ و پيري‌ هستند.پس‌ از اكتشاف‌ برابري‌ جرم‌ و انرژي‌ توسط‌ انيشتن‌ دانشمندان‌ تشخيص‌ دادند، كه‌ كليه‌ستارگان‌ بايد تغيير و تحول‌ يابند. هر ستاره‌ هنگامي‌ كه‌ نور، انرژي‌ پخش‌ مي‌كند، مقداري‌از ماده‌ خويش‌ را مصرف‌ مي‌كند. ستارگان‌ هميشگي‌ نيستند، روزي‌ به‌ دنيا آمده‌اند وروزي‌ هم‌ از دنيا خواهند رفت‌. ستارگان‌ گوي‌هاي‌ بزرگي‌ از گاز بسيار گرم‌ هستند كه‌ به‌واسطه‌ي‌ نورشان‌ مي‌درخشند.

در سطح‌ دماي‌ آنها هزاران‌ درجه‌ است‌ و در داخل‌ دمايشان‌ بسيار بيشتر است‌. دراين‌ دماها ماده‌ نمي‌تواند به‌ صورت‌هاي‌ جامد يا مايع‌ وجود داشته‌ باشد. گازهايي‌ كه‌ستارگان‌ را تشكيل‌ مي‌دهند بسيار غليظ‌تر از گازهايي‌ هستند كه‌ معمولاً بر سطح‌ زمين‌وجود دارند. چگالي‌ زياد آنها در نتيجه‌ فشارهاي‌ عظيمي‌ است‌ كه‌ در درون‌ آنها وجوددارد.

 

بيان‌ مسئله‌

ما در مكاني‌ بسيار عظيم‌ زندگي‌ مي‌كنيم‌ كه‌ جهان‌ نام‌ دارد. فقط‌ در پنجاه‌ سال‌ اخيريا همين‌ حدودهاست‌ كه‌ ما دريافته‌ايم‌ جهان‌ به‌ راستي‌ چه‌ عظمتي‌ دارد. كاملاً طبيعي‌ است‌كه‌ بخواهيم‌ مكاني‌ را كه‌ در آن‌ زندگي‌ مي‌كنيم‌ بشناسيم‌ و در پنجاه‌ سال‌ گذشته‌ با كمك‌ابزارهايي‌ كه‌ خود ساخته‌ايم‌ توانسته‌ايم‌ خانه‌ي‌ بزرگ‌ خود را بهتر بشناسيم‌. اكنون‌ ماداراي‌ راديوتلسكوپ‌، ماهواره‌ كاوشگر، و بسياري‌ از ابزارهاي‌ ديگر هستيم‌ كه‌ درباره‌جهان‌ اطلاعاتي‌ به‌ ما داده‌اند، كه‌ شايد بيش‌ از حد تصور دانشمندان‌ است‌. اكنون‌ مادرباره‌ي‌ سياهچاله‌ها، ابر نواخته‌ها و كوتوله‌هاي‌ سفيد اطلاعاتي‌ بدست‌ آورده‌ايم‌.درباره‌ي‌ اين‌ كه‌ ستاره‌ چگونه‌ زاده‌ شده‌ باشد و چگونه‌ بميرد حقايق‌ شگفت‌انگيزي‌ كسب‌كرده‌ايم‌. هيچ‌ چيز بيش‌ از اين‌ دانسته‌ها، حيرت‌انگيز و جالب‌ نيست‌. مي‌دانيم‌ كه‌ با چشم‌غيرمسلح‌ در آسمان‌ فقط‌ هزاران‌ ستاره‌ را مي‌بينيم‌، ولي‌ با تلسكوپ‌ مي‌توانيم‌ ميلياردهاستاره‌ را ببينيم‌. خورشيد ما فقط‌ يك‌ ستاره‌ در ميان‌ اين‌ ميلياردها ستاره‌ است‌. درباره‌ي‌شكل‌ گروه‌ عظيمي‌ از ستارگان‌ كه‌ خورشيد ما يكي‌ از آنهاست‌ اطلاعاتي‌ به‌ دست‌آورده‌ايم‌ و درباره‌ي‌ گروه‌هاي‌ ديگري‌ از ستارگان‌ نيز كه‌ از كهكشان‌ ما بسيار دورندمطالبي‌ آموخته‌ايم‌.

فهرست‌ مطالب‌

عنوان‌                                                                     صفحه‌

مقدمه‌………………………………………………………………………………………………… ۲

بيان‌ مسئله‌…………………………………………………………………………………………. ۳

اهداف‌ پژوهش‌……………………………………………………………………………………. ۴

اهميت‌ پژوهش‌……………………………………………………………………………………. ۴

سؤال‌ پژوهش‌…………………………………………………………………………………….. ۴

تولد ستاره‌…………………………………………………………………………………………. ۵

ستاره‌ چيست‌؟……………………………………………………………………………………. ۵

ستارگان‌ چقدر از ما دور هستند؟…………………………………………………………. ۸

نزديكترين‌ و دورترين‌ ستاره‌ كدام‌ است‌؟……………………………………………… ۱۰

چرا ستاره‌ مي‌درخشد؟………………………………………………………………………. ۱۱

چرا برخي‌ از ستارگان‌ درخشان‌ترند؟………………………………………………….. ۱۲

انواع‌ مختلف‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………. ۱۳

ستارگان‌ ديگر……………………………………………………………………………………. ۱۶

دماي‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………………… ۱۷

ستارگان‌ اصلي‌………………………………………………………………………………….. ۱۸

ستارگان‌ متغير………………………………………………………………………………….. ۱۸

دوتاييهاي‌ گرفتگي‌………………………………………………………………………………. ۱۹

ستارگان‌ ثابت‌……………………………………………………………………………………. ۲۰

ستارگان‌ موقت‌………………………………………………………………………………….. ۲۰

ستاره‌ نوتروني‌………………………………………………………………………………….. ۲۲

منبع‌ انرژي‌ ستارگان‌………………………………………………………………………….. ۲۲

۱- انرژي‌ پتانسيل‌ گرانشي‌………………………………………………………………….. ۲۲

۲- انرژي‌ حرارتي‌……………………………………………………………………………… ۲۲

۳- انرژي‌ هسته‌اي‌…………………………………………………………………………….. ۲۳

جرم‌ ستارگان‌……………………………………………………………………………………. ۲۳

حركت‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………………. ۲۴

نامگذاري‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………….. ۲۵

رنگ‌ ستارگان‌……………………………………………………………………………………. ۲۵

عمر ستارگان‌…………………………………………………………………………………….. ۲۶

رده‌ بندي‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………….. ۲۷

سحابي‌ سياره‌اي‌………………………………………………………………………………… ۲۷

تأثير نيروي‌ گرانش‌ بر زندگي‌ ستارگان‌………………………………………………… ۲۷

تشكيل‌ كوتوله‌ سفيد……………………………………………………………………………. ۲۸

تشكيل‌ سياهچاله‌………………………………………………………………………………… ۲۹

ستارگان‌ دوتايي‌………………………………………………………………………………… ۲۹

تحول‌ ستارگان‌………………………………………………………………………………….. ۳۰

نسل‌ اول‌ ستارگان‌……………………………………………………………………………… ۳۰

نسل‌ دوم‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………….. ۳۱

نسل‌ سوم‌ ستارگان‌……………………………………………………………………………. ۳۱

قدر ظاهري‌……………………………………………………………………………………….. ۳۱

تكامل‌ ستارگان‌………………………………………………………………………………….. ۳۲

مرگ‌ ستارگان‌…………………………………………………………………………………… ۳۳

صور فلكي‌………………………………………………………………………………………… ۳۴

تجزيه‌ و تحليل‌…………………………………………………………………………………… ۳۶

منابع‌………………………………………………………………………………………………… ۴۰

منابع‌

۱- مور، پاتريك‌، ترجمه‌ مير وحيد تقوي‌، ۱۳۸۵، ستاره‌شناسي‌ براي‌ نوجوانان‌،تهران‌، سازمان‌ جغرافيايي‌ نيروهاي‌ مسلح‌.

۲- لئوكوم‌، آركدي‌، ترجمه‌ دكتر سيد خليل‌ خليليان‌، ۱۳۸۶، ستاره‌شناسي‌، تهران‌،فرجام‌.

۳- گورويچ‌، ال‌. اي‌ و چرنين‌، ا. دي‌، ۱۳۷۸، اسرار كهكشان‌ ما و ستارگان‌، مشهد،آستان‌ قدس‌ رضوي‌.

۴- آيسوف‌، ايزاك‌، ۱۳۷۵، تولّد و مرگ‌ ستارگان‌، تهران‌، فرهنگ‌ اسلامي‌.

۵- موسي‌ قزويني‌، ۱۳۸۳، نجوم‌، ستارگان‌ و صور فلكي‌، قزوين‌، پرك‌.

دانلود فايل



گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر     بؤلوم لر: دانشجو
یارپاق لار: [1] [2] [3] [4] [5] [..] [8]
آرشیو
سون یازی لار
یولداش لار
 
سایغاج
ایندی بلاق دا : نفر
بوگونون گؤروشو : نفر
دونه نین گؤروشو : نفر
بوتون گؤروش لر : نفر
بو آیین گؤروشو : نفر
باخیش لار :
یازی لار :
یئنیله مه چاغی :